Pyttesmå bajspluttar?
Köpte en hermelin i början av veckan, hon är rätt liten i kroppen, och hon bajsar pyttesmå bajspluttar. Jag har en liten dvärgväddur som är ungefär lika liten som henne, men hans pluttar är mycket större. Dom är små, rätt mörka men runda (och känns hårda) . Kan det variera så mycket i storleken på olika kaniners bajs? Hon är rätt stilla av sig, äter väldigt lite och är inte särskilt intresserad av mat. Men hon har inte varit hos mig i många dagar och hon kanske är lite osäker och rädd än så länge. Hon är vuxen och har bott i en liten bur utan att få komma ut och röra på sig innan hon kom till mig kan jag tillägga. Jag tänker att ett stillasittande liv påverkar både aptit och avföring hos dom? Nu får hon i princip bara hö, pelletsen bryr hon sig inte om, det finns lite gräs i buren med, men det äter hon inte heller mycket av.
Kan som sagt vara att hon sitter still och inte äter! Men hon dricker va? Jag tycker du ska ringa och rådfråga veterinären!
Ja hon dricker, och hon rör på sig, men inte som mina andra kaniner, dom är dock lite smått galna… Läste nu på kaninmagasinet att det kan bli så av för lite fibrer och fet kost. Men om hur lång tid borde det se bättre ut nu när hon bara äter hö? Pelletsen äter hon inte av. Hon hade dock fri tillgång till pellets hos förra ägaren, men jag vet inte om hon åt det där eller om hon bara åt höt. Men ja, kanske bäst att fråga veterinären.
Har fått två omplaceringar. Ungefär samma historia som din. Bettfel på båda kaninerna. Små svarta pluttar och äter inte hö utan bara pellets för det är lättare att tugga. Har kaninen bara haft fri tillgång till pellets så är det inte helt omöjligt att det är så. Men det är bäst att gå till en veterinär som får kika på tänderna.
Din kanin får i sig för lite fibrer om pluttarna är små och mörka. När hon kommer igång att äta hö ordentligt kommer pluttarna att bli större och ljusare:)
Ja man måste ju se så att kaninen KAN äta hö. Om hon gör det så kan man avvakta lite, om inte så är det inte bra.. :/
#5 japp. Helt rätt. Äter dom inte hö så är också min erfarenhet att det är nåt knas:/
Tack för era svar. Hon kan äta hö, såg även att hon satt och mumsade på höt flera gånger idag. Nu kommer jag inte ge henne något annat än hö och hålla koll på henne. Men jag har sett att hon äter lite spån ibland. Det kan ju inte vara bra för magen?
Rekommenderar dig att inte använda spån, är inte bra för luftvägarna på kaniner. Kan ge lungproblem, allergier och cancer. Använd fleece filtar och carefresh pappersfluff istället.
Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!
Det går bra om spånet inte dammar, och hon slickar nog bara på det eller stoppar det i munnen och spottar ut det sedan!
Uppdatering om någon är intresserad. Nu har hon varit hos oss i snart två veckor. I förrgår såg jag att pluttarna började se bättre ut, även igår. Och nu när jag skulle göra rent hos henne var alla pluttar runda, ljusa och fina. Jag har även sett att hon sitter oftare och längre stunder och mumsar på höt och pluttarna har ökat i mängd. För säkerhets skull har jag bokat tid hos veterinären för en kontroll av tänderna. Men det känns lovande att det är bättre nu :)
#10 Vad skönt att höra att det blev bättre! :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Vad bra!
Toppen att det löste sig!!!