Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1496 ggr
Pollos
0

Förvara hö

Hej, Ni som bor i lägenhet, hur förvarar ni höbalar? Eller köper ni på påse?:)

Trebit
0

Jag beställer hö från Lissma gård i 110L påsar, köper hem ca 3-4 stycken på samma gång och har en i garderoben i hallen och resten nere i vårt källarförråd.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

Jag hade mina i ullared säckar, men har det fortfarande trots att jag inte bor i lägenhet.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

tiger tok
0

Hade balen på en plastmatta på balkongen!

Pollos
0

Okej! Köpte två balar igår på 13 kg styck och har tagit upp en från bilen, men vet inte riktigt var jag ska få plats med den. Den andra får jag väl slänga ner i förrådet sålänge kanske.. Funderade på om man skulle dela upp den och ta upp en halv i taget kanske.

tiger tok
0

Har du balkong? Kanske kan du förvara den där?

Pollos
0

Har balkong men har ena buren där ute+möbler så det får inte plats där tyvärr :/

tiger tok
0

Okej då förstår jag! Du kan inte ha några hö kakor på buren? Och resten i källaren?

Pollos
0

Jo får nästan göra så :) tack för tipsen!

Smultrondraken70
0

Bor i lägenhet och brukar köpa runt 20-40 kilo åt gången av bonde. Hur mycket beror på om jag har passagerare eller kan använda baksätet också för att transportera det hem. Förvarar höet i gamla påslakan i förrådet. Brukar ställa balarna ovanpå tomma banankartonger för att få cirkulation av luft och ser till att de inte står emot nåt för övrigt. Har förvarat så länge och höet håller sig alltid fräsch tills det är uppätet. Tar upp ungefär en veckas förbrukning åt gången och har i en tygsäck.

[lillelull]
0

Förvarar mitt hö i stora papperssäckar i källaren  🙂 Bor i en 1 a.

CelsiusT
0

När ni förvarar hö ute eller i källare. Var noga med hur det förvaras så det inte blir dåligt. Aldrig direkt på betonggolv tex. Hö är känsligt för mögel och fukt. Även om det tycks vara torrt så innehåller hö alltid en viss del fukt så lägg balen luftigt och inte i miljö där det möglar lätt. Lukta på det innan kaninen får det och kolla så det inte dammar. Dammigt hö = mögel.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Låt det inte bli blött från regn men förslut det heller inte i påsar.

[lillelull]
0

#11 Bra råd! 

Jag köper alltid stora pappersäckar från Clas Ohlsson och sen har jag en "teddy" filt under säckarna så de inte står direkt på golvet.

Trebit
0

#11 Ja jättebra råd! Vi förvarar påsarna stående ovanpå flyttkartonger, och i källaren är det svalt men inte fuktigt. Det är såklart jätteviktigt att lukta och känna på varje ny öppnad påse så att de inte blivit dåliga trots allt!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CelsiusT
0

#13. tips?. Lägg gärna något annat under så luften cirkulerar. Räcker med några brädbitar eller nånting så det blir en luftspalt under. Kan gå bra med en filt om du har tur men fukten kan inte transporterad bort så det kan samla fukt och mögla.

Smultrondraken70
0

#15 japp:) tycker tomma bananlådor är perfekta att ställa höbalar på. Det är ju dessutom ett fyrkantigt hål i locket på dom dessutom, så det blir inte tätt.