Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 879 ggr
Jessie123
0

ny kaninkompis?

Jag är lite rådvill hur jag ska göra. Vi hade två små underbara kaniner, hane o hona 3 månader. Men nyligen dog den lilla honan och nu funderar jag på hur man bäst gör. Vill nog gärna skaffa en ny vän till killen som är kvar. Nu till dilemmat, han är inte kastrerad än och vad jag förstår ska det helst göras vid 6 månader och två hanar går inte ihop. Han är nu ca 4 månader. Ska jag ha honom själv och skaffa en ny hona när han är 6 månader och kastrerad? Tycker lite synd om honom som är ensam nu. Hur hade ni gjort? Tack!

Irmelinis
2

Om honan dog av något som kan vara smittsamt, skaffa inte en ny förrän du vet att hanen är helt frisk också. Kolla gärna hos veterinär.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Jessie123
0

Jodå hanen är frisk så det är inga problem

Fridaaaa
1

#2 Kan ju vara något smittsamt från honan, är det #1 menar, att du bör avvakta, ialla fall 1-3 månader, och se så det inte är smittsamt. Gulsot tex är på många ställen i landet nu

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
0

När min honas kompis dog (första kompisen) skaffade vi en ny liten hane (okastrerad) rätt omgående (dock ingen smitta, kompisen fick gå över regnbågsbron på grund av brutet ben:( Jag hade honan och nya lilla hanen boendes som grannar i flera månader tills hanen var redo att kastreras. Det var inga problem med det. Dom har sällskap genom att bo grannar också:)