Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1093 ggr
KaninCupcake
2

Tips för nybörjare!

Hej!

Jag har äntligen tingat en liten unge. Jag är väldigt okunnig och vill ha alla möjliga tips? på mat, träning, bur, beteende m.m.

Är tacksam för svar!❤️

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Speedyochstella
0

Först och främst måste du ha en rymlig bur. Hade du tänkt dig att ha en inne kanin eller ute kanin? Själv har jag 2 utekaniner. Kaninen måste alltid ha tillgång till fräscht hö. Det bästa är om du kan få tag i hö från ett stall eller en bonde. Vatten ska helst bytas 2 gånger om dagen. Pellets är inget måste men det beror på om du har en liten eller stor kanin. Till en kanin på 2 kg så ca 2-3 matskedar. Ge absolut ingen gnagar blandning. Kaniner har väldigt känslig mage, så om du inte vet om den har ätit t ex äpple innan ge i väldigt små mängder. Du kan börja sel träna kaninen vid 3 månaders ålder, tror jag. Klorna måste du klippa ca 1 gång i månaden. Om det är en långhårig kanin måste du ev klippa och borsta den. Om du undrar något annat så rekommenderar jag att du går in på Kaninmagazinets hemsida! Lycka till med kaninen!

tixEntry
0

Nu blir jag lite nyfiken också! Vad är det för ras, kön, färg? 😃

Till #1 :s inlägg skulle jag vilja tillägga att man inte måste ha pellets alls, det beror helt på kaninen och hur bra den håller vikten på enbart hö och grönmat. Och bra grönmat är kirskål, ängsgräs, maskrosblad, lite olika löv och hela grenar, klöver (men inte för mycket då det är gasbildande) och örter. Och om du kollar runt lite här på iFokus hittar du nog många bra sidor och svar på frågor som andra har ställt innan. Man kan söka på inlägg, och då kan du ju söka på tex "bra grönsaker", sä är jag säker på att du kommer få många bra svar.

Jag skulle också tipsa om Kaninmagazinet.se, där finns det tips?, fakta och råd om det mesta. Lycka till! :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Linjen
0

Bästa tipset jag fick av uppfödaren till min kanin är att köpa hem Critical care. Det är ett pulver som blandas ut med vatten som man kan ge kaninen om den helt plötsligt slutar att äta. Kaninens mage behöver jobba konstant för att må bra, så om kaninen vägrar äta av någon anledning kan man behöva tvångsmata med detta pulver. Bra också att ha en pippet hemma för att kunna få in det i munnen på kaninen. Critical care finns på arken zoo och hos veterinären. Pippetter kan du nog få på apoteket. Jag har en sån som är till för att ge flytande medicin till små barn. Sen får man ju givetvis kontakta veterinären om kaninen inte verkar må bra ändå.

[MiraForever]
0

1. En laglig bur. Det minsta måttet är 100*50*50(längd*bred*höjd) Men desto större desto bättre. I buren ska du ha: Sitthylla, vattenskål/flaska, matskål, strö som spån och halm tex, om den är rumsren och går på låda så kan du ha matta eller filt i botten av buren istället.

2. Kosten ska bestå av 80% hö. Det är viktigt för tänderna och tarmsystemet. Se till att ge ett bra hö som är grönt och doftar gott. Hö är torkat gräs. Om du ska ha någon kraft foder så pellets. Aldrig en massa gnagarblandningar. Dom pelletssorterna som är bra är tex: Oxbow, Brit animals, Selectiv, Cuni Complete.
Blad och grönsaker som tex vitkål, klöver ska ges i mycket små mängder.
Dom grönsaker du kan ge: Morot( i små mänder då det är mycket socker i det), Gurka( ta bort skalet då det oftas är förorenat), Persilja, dill, morots blast osv. Läs på Http://Kaninmagazinet.se/. Där finns det mer fakta om det.

3. Rengöring av buren. Jag brukar städa bott kisset så fort det behövs och nåra gånger i månaden brukar jag rengöra hela buren.

Irmelinis
0

Har skötselråd för både nybörjare och mer erfarna på min sida :) 

http://alrunans.weebly.com/skoumltselraringd.html

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Ninni.
0

Om du har kaninen inomhus kan man ha den frigående. Det innebär att den får gå fritt i ett eller flera rum, ungefär som en katt eller en hund. Många kaniner är väldigt lätta att få rumsrena, så det blir nästan samma sak som att ha en liten katt hemma. Man måste dock tänka på att kaniner gnagar på de mesta, så elsladdar måste täckas och ömtåliga möbler är bra om de skyddas. Lycka till med den lilla kaninungen!

tixEntry
0

#4 Det är bara för kaniner upp till 2 kg som de måtten gäller. Större kanin, större bur. Dessutom är det inte precis 100x50 som gäller, bara minst 0,5 kvm och kortaste sidan minst 50 cm (och minst 50 cm i tak över allt i buren) .  :)

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Lillekitte
0

Om du har möjlighet att skaffa en kompis, så fundera gärna på det efter ett tag! Enligt vad jag har förstått så mår många kaniner mycket bra av att vara 2. Vi adopterade en vuxen hane och en hona från olika ägare, och det har gått hur bra som helst. Dom gosar mycket och har väldigt mycket glädje av varandras sällskap.