Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 820 ggr
Letar kanin
0

Nybörjartips önskas!

Hej!

Jag har äntligen hittat min lilla kanin, en liten unge❤️

Nu skulle jag vilja fråga alla er som har mer erfarenhet om era allra bästa tips?! Kanske något särskilt du brukar ge kaninen att äta, något som är roligt att aktivera kaninen med, hur man gör för att få den riktigt kelvänlig, något skoj att ha i buren o.s.v. 

Dela med dig av dina bästa kanin-tips!

TACK!

ninor
0

Mina gillar "lekbollar", dvs bollar med en öppning där man kan stoppa ned godis. Hålet går sedan att anpassa i storlek. De får in finnessen riktigt fort och älskar att putta runt på den. Så det rekommenderas som aktivitet!

Vad gäller ätbara saker så ska kosten till största del bestå utav hö. Vill man ibland ge kaninen något gott så rekommenderas maskrosblad, bladgrönt, basilika, persilja, dill, gurka etc. Kaniner gillar även att tugga på saker och ting så ge gärna kaninen t.ex. äppelgrenar. Är det tänkt att vara inomhuskanin så kan det rädda möbler och väggar… Och på tal om det - kaninsäkra! Bort med alla sladdar :)

Trebit
0

Något som hjälpte mig otroligt mycket när jag var ny med kaniner var infon på den här sidan, mycket bra info som ger förståelse om hur man bör hantera kaniner när de behöver lyftas och bäras. http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp På samma sida finns också bra tips? för hur man bäst anpassar sitt hem till kaniner (sk. Rabbit proofing) om man har dem inomhus och vad man ska titta efter när man väljer bur (både inne och ute). Mycket matnyttig information! Annars tipsar jag om kartonger! Finns nästan inget roligare än att undersöka och "möblera om" i en ny kartong. Själv använder jag flyttkartonger (då de inte har tejp eller häftklammrar som kan skada kaniner) som jag skär ut två ingångar i, och kanske ett fönster som kaninerna själva kan gnaga upp till en ny ingång. Vill man så kan man fylla lådan med halm, så får de böka runt lite. Man kan gömma några pellets eller goda blad bland halmen också, så blir de lite motiverade :)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[lillelull]
0

Min kanin älskar saker med bjällror i och prassliga grejer. 
Annars leker hon mycket med min katt ockskå
De delar en lång prassel tunnel för katter och sen har vi flera stycken såna korgar "KUSINER" som säljs på ikea som man kan klippa av botten på. 
Hon är frigående i lägenheten så hon får ju ut rätt mycket energi av att bara springa omkring i lägenheten och hoppa upp och ner på kattställningar med katten, hon håller sig på de nedre plattåerna medans han kör högre upp men dom är oftast i samma kattställning. 🙂

Letar kanin
0

Åh, tack så mycket för alla tips?!! Roligt med alla aktiveringstips! Kom gärna med ännu fler!

Tänkte höra om någon haft hund och kanin lösa ihop? Hur har ni vant dem med varandra (om det gått)?

Och en till fråga, har ni gjort något särskilt för att få kaninen så "gosvänlig" som möjligt?

Letar kanin
0

Och just det! Kan man göra något för att få kaninen att inte bajsa i precis hela buren…?

EmmasBella
0

Köp en toalett, finns i alla djuraffärer, och kolla vilket hörn den bajsar och kissar mest i, sedan så när du kollat så lägger du in toan där så då brukar de flesta ha kvar sitt "hörn" och när du ser något utanför toaletten flyttar du det bara så kaninen ser att här ska jag göra allt, dom är ganska renluga av sig så går fort att lära sig, lycka till

tixEntry
0

Det bästa sättet att få sin kanin gosig är att vara mycket med den och göra allting på dens villkor, tex inte lyfta upp den så mycket om den inte gillar det.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Flipps_hoppkaniner
0

"Vara" med kanin runt buren. :D 

Ett tips? på aktiverning, Kaninhoppning! Jag älskar det och tävlar i det, mer info finns på Kaninhoppning iFokus :) En grej att tänka på, när man köper kaningodis i affärer är det ofta mycket socker i det tyvärr /: . Men mina kaniner ÄLSKAR banan haha, mums säger dem! :D Fruk/grönskar brukar jag ge dem som godis :)

LadyDumleBunny
0

Kanske att du ska ha pellets istället för blandmat eftersom att blandningar har mycket socker och sånt! Även hur bra dem i affärerna säger att blandmat är eller hur mycket din kanin verka tycka om det är det nyttigare med pellets!👌🏻 hoppas du fick ett tips?!

tiger tok
0

Kanin magasinet har riktigt mycket information om "allt!"