Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 786 ggr
Semlan100
0

Klippa kanin???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nån som vet om man kan klippa/raka en kanin?? Min tjej doris får väldigt mycket tovor och skulle vara bra!

emms
0

Det går jättebra. 

Ta det lugnt och försiktigt och akta huden när du klipper. Kaniner har väldigt tunn men elastisk hud så var väldigt försiktig. 🙂

Har man en långhårig kanin som lätt får tovor eller inte gillar att bli borstad kan det vara bra att hålla deras päls kortare. På vintern behöver dom den men när det är varmt ute så går det bra att klippa.

Emma

Semlan100
0

#2 ok kan man raka henne eller ska man klippa med en vanlig sax?

CelsiusT
0

Angoror brukar man ju klippa för pälsen slutar aldrig att växa och då brukar det rekommenderas att klippa med sax för att det är lugnare för kaninen. Men jag vet en del som trimmar med apparat. Så det beror väl på kaninen kanske vad den trivs med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Semlan100
0

#3 ok men kan man isf klippa med en vanlig tyst rakapparat?

CelsiusT
0

Prova och se va din kanin tycker, var bara försiktig så du inte får med skinnet. Starta apparaten och se hur kaninen reagerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Semlan100
0

#5 klippte med sax men blev dock ganska ojämt och så men jämnar det ut sig när pälsen växer ut igen?

[Jennah]
0

#6 jadå. Och du blir dessutom bättre på att få det jämnt när du gjort det några ggr :)

Semlan100
1

#7 ok hon värkar ha blivit ännu gladare och gillar mig mer efter att jag klippt henne! Och är lättare att gosa med henne när hon ser något :)