Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 596 ggr
tildaKR
0

Kompis till hankanin

Hej,

Jag har en okastrerade hankanin som nu är cirka 3 år.  Jag vet att det här är lite sent att tänka nu, men jag börjar tycka att han är lite ensam och undrar om det är möjligt att skaffa en liten kompis till honom.

Jag försöker vara med honom så mycket som möjligt, när jag är hemma så har jag honom  ute så mycket som det går så  han får springa runt i huset och vara med familjen. När vi inte är hemma så får han vara i en utebur på sommaren (som jag tycker är ganska stor, som det skulle kunna bo 2 kaniner i) och vinter får han vara inne så han lättare kan vara med oss. Men ändå så sitter han själv i den där buren flera timmar när jag är i skolan och nu på sommaren när vi reser bort under kortare perioder. Så det blir ändå många timmar som han måste spendera ensam.

Jag vet att om man ska ha kaniner tillsammans så ska hanen vara kastrerad. Och att det är svårt att sätta två hanar ihop, speciellt när de är äldre. Och om jag sätter ihop honom med en hona kommer det komma en massa oönskade bäbisar.

Så min fråga är om det ens är möjligt?

Jag har tänk att det kanske går om man kanske kan samarbeta med någon och låta honom träffa flera kaniner under uppsikt och se om han klickar med någon? Det här kanske är jättedumt, men om det går skulle det vara en bra ide? och isåfall någon som försöker hitta nytt hem till sin kanin som skulle vilja försöka? 

tacksam för svar

Semlan100
0

Folk rekomenderar att absolut INTE prova släppa ihop 2 hanar då dom slåss tills dom kastrerar varandra isf om du vill ha en kompis till honom rekomenderar jag dig att isf kastrera hanen och köpa en hona åt honom istället skulle nog funka mycket bättre, men ingen garanti! :)

Trebit
0

Jag rekommenderar också att han kastreras innan han får träffa några andra kaniner. Det är väldigt ovanligt att okastrerade hanar går ihop med andra kaniner, och i de fall de funkar behöver de väldigt mycket utrymme. Är han bara 3 år och i gott skick / frisk annars ser jag inga problem med att han kastreras och får en hona till kompis.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Jennah]
0

Du har rätt, två hanar är svårt (mina kunde inte ens vara i varsin bur i samma rum, trots flera meter mellan), och hona och hane ger förstås bebisar. Så din enda möjlighet är förmodligen att kastrera honom och sedan köpa en hona :)

tildaKR
0

Kan man kastrera hane efter 3 år? Trodde man skulle göra det när de var små?

farvendal
0

3 år är ingen ålder :) kastrera honom och skaffa en hona. Kastrera gärna henne också.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se