Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3200 ggr
Smultrondraken70
7/15/16, 4:20 PM

Koccidios

Nu är gåtan med Kaspers infektioner löst:/ (kanske några av er som kommer ihåg mina inlägg). Han behandlades med Bactrim mot återkommande allmänna infektioner, som veterinären inte visste var de satt. Men då infektionen gick tillbaka helt första gången med Bactrim och jag trodde han var frisk så bondade jag honom med vår hona. Sedan kom infektionen tillbaka igen. Kasper är en omplacering från Djurens Chans, och han är blank och fin, i bra hull, pigg och glad, och visar inga symtom på att han är sjuk mer än att han är rätt törstig. Nu när infektionen kom tillbaka igen så skickade jag iallafall i samråd med veterinären in ett parasittest till Vidilab som tyvärr visade på att stackars Kasper har Koccidier, både varianten i tarmarna och även varianten som sitter i levern. I levern var det måttligt men i tarmarna rena invasionen. Han har smittat Molly också. Nu ska båda behandlas med Baycox, och allt ska saneras med Virkon. Det mesta ska brännas/slängas. Jag vet att Koccidier i levern är svåra att få bukt med men vi vill iallafall ge våra kaniner en chans att bli friska. Kaspers infektioner var så att säga sekundära infektioner på grund av Koccidiosis. Nu undrar jag om någon av er här inne har erfarenhet av Koccidier på kanin samt sanering av miljö, eller läkemedlet Baycox?? Berätta gärna om era erfarenheter!

Annons:
Smultrondraken70
7/15/16, 11:49 PM
#1

Puttar upp:) ingen? Är det bara jag som råkat ut för Koccidier?

fossingen
7/16/16, 12:19 AM
#2

#0 Bactrim (antibiotika), Axilur (mask/parasitmedel), Metacam (smärt/inflammationsdämpande, samt vitaminer. Det gör underverk!


Smultrondraken70
7/16/16, 10:07 AM
#3

#2 sorry, fattar inte vad du menar fossingen.

[Melbun]
7/16/16, 11:19 AM
#4

Kan vara värt att fråga runt på fb i diverse kaningrupper. Man brukar få snabbare svar där tycker jag. Sett en del om ämnet men inget jag kommer ihåg tyvärr. Mestadels har det varit kaninungar som dött innan man vetat vad det berott på, så jag vet tyvärr ingenting om behandlingen av en vuxen kanin. :/ Men jag håller tummarna för er såklart :)

Smultrondraken70
7/16/16, 1:12 PM
#5

#4 tack❤️

farvendal
7/16/16, 1:25 PM
#6

Baycox ska de ha mot koccidios i första hand. Inte bactrim

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
farvendal
7/16/16, 1:26 PM
#7

Glömde tagga #2

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
7/16/16, 3:54 PM
#8

#6 dom har fått Baycox:) vet du farvendal om den medicinen även brukar ta gallgångsvarianten, eller ska jag betrakta Kasper och kanske Molly också som kroniskt "sjuka"?

M.L
7/16/16, 5:24 PM
#9

Axilur tar inte koccidier

Smultrondraken70
7/16/16, 6:03 PM
#10

#9 nä det var därför jag inte begrep svaret jag fick från #2. Inget av det h*n räknar upp är en behandling för Koccidier:/

farvendal
7/16/16, 9:00 PM
#11

#8

Om jag förstår wikipedia rätt så börjar sjukdomen i levern och vandrar sedan vidare mot gallgångarna. Isåfall är svaret ja på din fråga.

Hoppas verkligen att din ninis blir frisk!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

fossingen
7/18/16, 4:30 PM
#12

#0 Sorry, blev i fel tråd. 
Koccidier är som sagt svåra. Och ofta krävs längre behandling och flera med korta mellanrum. Så baycox rätt , japp. Sen även nån mer medicin skall användas vad jag hört.  Ett tips?. Ring en bra veterinär och rådfråga! Eller hör med SVA (de har väldigt bra koll)
Virkon S funkar väldigt bra. Men mycket måste slängas/brännas.
Behandla om du har fler kaniner tsm.


Smultrondraken70
7/18/16, 4:38 PM
#13

#12 Har en bra veterinär, och tror inte jag hittar någon bättre i Stockholm med omnejd, så där känner jag mig trygg:) Både Kasper och hans kompis får Baycox. Jag har läst på en del om gallgångskoccidios och det verkar ju rätt hopplöst att bli av med det. Veterinären tycker i allafall att vi ska försöka.

Annons:
fossingen
7/18/16, 4:45 PM
#14

#13 Kämpa på :) Håller tummarna att det funkar för er.


Smultrondraken70
7/18/16, 9:48 PM
#15

#13 tack❤️

Smultrondraken70
7/18/16, 9:49 PM
#16

#14 tack till fossingen skulle det vara:)

Upp till toppen
Annons: