Symptom på vad...?
Min två år gamla kastrerade hane blev för två veckor sen väldigt dålig. Vi ringde flera olika veterinärer men ingen hade någon teori om vad det kunde vara. På gatan ovanför mig bor en pensionerad veterinär som vi sprang direkt till men han visste inte heller vad det var som hände. Leeroy, som kaninem heter, hade varit ute i rasthage i 4-5 timmar (givetvis med vatten, skydd osv) och när jag tog in honom var han helt normal. Bara drygt en timme senare märkte jag att han var väldigt trött, men jag tänkte att han kanske var trött för att han hade hoppat runt så mycket. Ytterliggare en timme senare låg han med huvudet i vattenskålen och skakade med hela kroppen. Det såg nästan ut som att han ville dränka sig själv. Han var inte överhettad eller uttorkad. Jag tog direkt in honom i vår sjukbur. Där ville han inte röra sig eller äta. Han bara låg och skakade, med huvudet och framtassarna i vattenskålen. Emellanåt så ändrade han ställning och kanske la magen eller försökte trycka ner hela kroppen i vattenskålen istället, men han skakade fortfarande. Han varken bajsade eller kissade heller. Jag gav Leeroy några droppar minifom för att det lät från hans mage ibland och efter någon timme fick han paraffinolja. Fortfarande ingen avföring, så vi sprang upp till veterinären som konstaterade att han var tom i magen men hade massa vätska där iaf. Han konstaterade även att det inte var förstoppning, inget fel på hans tänder men han var röd i ögonen och väldigt dålig i övrigt så något var ju uppenbarligen fel. Vi fick promenera hem och bara hålla tummarna och invänta morgondagen. Jag gav honom färsk avföring blandat med vatten innan jag gick och la mig. Sa även hejdå då vi alla var säkra på att han inte skulle överleva natten. Min fråga till er är alltså som rubriken lyder. Vad är detta symptom på? Jag har haft en förstoppad kanin innan men detta var inte alls likt. Kan Leeroy ha ätit något dåligt i rasthagen eller handlar det om något helt annat? Som tur var överlevde han natten och var helt normal på morgonen, men jag kan inte sluta grubbla över vad det var som hände egentligen… Har googlat runt men hittar inget som stämmer med symptomen, kanske har ni någon teori? Fråga gärna om det är något ni vill veta eller något ni inte förstår i min beskrivning av symptom:)
Värme Slag gissar jag på:) För att han hade ju sitt huvud i vattenskålen och tassar. Han ville nog svalka av sig.
#1 Ja, det var min tanke också men det konstiga är att han inte var överhettad och det var en kylig dag (för att vara sommar). Han har haft värmelsag någon gång innan men då var han inte såhär konstig… Klockan 22 uppvisade han"symptomen" och känns ju inte som att värmeslag kommer i efterhand heller. Det är knepigt med kaniner ibland ;)
Det enda jag kommer på att det skulle kunna vara, är något konstigt han åt i hagen. Men jag vet inte varför han betedde sig som han gjorde eller vad det skulle kunna vara. 🤔
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Det som slår mig är någon slags förgiftning? Skaka, röda ögon och olust till att äta känns som om det skulle kunna vara något sånt. Kanske fick han en känsla av att han blev varm som ett symptom och därför försökte ligga i vattnet? Kolla över där han vistas noga och om det kan finnas någonting giftigt där. Hade vi inte bott i Sverige Hade man kunnat misstänka någon giftig spindel eller liknande men den risken är ju inte så stor här.
Emma
Det där har faktiskt hänt Pix två gånger. Det var inte varmt ute, men ändå betedde han sig som om han var överhettad eller nåt, han skakade, reste sig upp hela tiden och direkt efter la sig ned igen. Vägrade även äta och dricka och nästa dag var han helt normal. Så svårt att veta ibland :/
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
#5 Jag har flyttat både hans bur och rasthage till en plats i trädgården där det bara är gräs. Där den stod innan fanns lite andra växter runtomkring och antagligen har han fått i sig något farligt.. Förhoppningsvis händer det inte igen nu när allt är flyttat :) #6 Oj, jaha. Men det kanske är detsamma för Pix, att han ätit något konstigt..? Kaniner och sjukdomar är så svårt, man har ingen aning ibland. Tur att det har gått bra med Pix båda gångerna och jag hoppas att han slipper en tredje gång. :)
Ring Marianne Tornvall och fråga! Mälardalens smådjursklinik finns hon på.
#7 hon är på semester:)
#8 Aha! Vad trist. Cecilia på Fågelkliniken kanske är tillgänglig?
#0 Epilepsi eller någon typ av krampanfall