Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 408 ggr
EPMSS
0

Vild kanin

Vi har en ung kanin hane hemma (okastrerad) och han är svår hanterlig. Köpte honom från djuraffär och de var ett misstag. Han beter sig som en vild kanin. Han man inte ha honom i knät alls utan då rivs and bits han. Man kan inte heller klippa hans naglar eller bada rumpan när han luktar skunk. Man kan inte lyfta honom heller för då händer de samma sak, han biter och försöker smita från famnen. Han går fritt på golvet och då får man ta upp fötterna för annars juckar han på dem. Har ni några tips? på vad jag ska göra? Är de någon idé att kastrera honom?

~ But why? ~

MissanTissan
0

Kastrera, tips? 1.

Köp aldrig igen i djuraffär, tips? 2.

Träna mycket med honom, lyft honom inte, tvinga honom inte till något. Ha godis och låt honom komma till dig. När han är lugn och snäll så ger du godis. Beter han sig apatisk så får han inget. Är det riktigt illa, så skippa att ge honom pellets i skål. Ge ur händerna, en i taget i den mängd han ska ha. Tar tid och tålamod. Men ja, det är ett ansvar med djur.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Smultrondraken70
3

Är ni intresserade av att ha kvar honom så skulle jag absolut pröva med att kastrera honom. Det är inte förenat med någon större risk att kastrera hos kaninkunnig veterinär och priset brukar vara överkomligt. En kastrering brukar göra kaninen trevligare och mer lätthanterad, både honor och hanar. Att han luktar skunk i rumpan kan bero på att han är dålig på att tvätta sig där, finns okastrerade hanar som är det, då de inte vill tvätta bort "sin lukt". I andra fall kan dålig lukt bero på att han är dålig i magen på grund av felaktig utfodring. Nåväl, jag skulle kastrerat och gett honom en chans:) Personligen tycker jag att man ska kastrera alla kaniner som inte ska gå i Avel, deras hormoner gör det bara stökigt för dom:/

kim1980
0

Hur tidigt kan man kastrera kanin. Har bara katt hund erfarenhet mest.. Har bara haft några kaniner hade otur förmodligen inte till rikligt med kunskap Heller. . Förvisso var den från Zoo butik länge sen detta innan skaffa det jag har nu.. Men bodde förut på botten med ute plats.. Så kom suget igen.. men spär antagligen det som vart sist hade kanin. När inte vet orsak å så . Om var mitt fel el sjukdom inge aning. . Dock hade bara en . Läst hört på tv man ska ha 2 kastrerade hannar el honor men det är dyrare med honor kastrering. . Tänkte då om den dog av den anledningen . Personligen är för det mesta hemma då mår dåligt av vara utan djur..

MissanTissan
0

Kaniner ska vara som yngst 6 månader vid kastering.

Två hanar ska inte gå ihop, kastrerade eller ej. En kastrerad hane med en hona går dock.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

kim1980
0

Jaså inte har för mig honor är farligare läst i går tråd med honor.. det så i hund värden med. Men hannar i kaniner med sneppta .. Det var nytt . El dubbla budskap i som mycket annat här i livet..