Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
Irenef
0

För långa tänder

Min dvärgvädur som är drygt två år har senaste dagarna haft svårt att äta o dricka och i går såg jag att framtänderna vuxit för mycket :-( Inser nu att han ätit på tok för mycket pellets och för lite hö. Har pratat med fyra olika veterinärer men ingen har tid denna vecka! Någon sa att man kan klippa tänderna när han är vaken, en annan att han måste sövas och slipa tänderna. En tredje antydde att det inte var nån idé att göra utan i stället avliva! 😢 Vad har ni för erfarenheter. Har fått en tid på tisdag, men vet egentligen inte vad som kommer hända då.

Fridaaaa
0

Om det inte beror på ärftligt bettfel, så brukar det räcka med att slipa ner (klippa är inte så bra för kan spricka), en gång och sedan hålla koll på det.
Är det ärftligt är det bättre att avliva än åka och slipa tänderna jämt.

Men behöver göras idag, över helgen kan det vara försent om han har svårt att äta

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irenef
0

Tror inte att det är ärftligt eftersom det funkat problemfritt i två år och jag tror att han fått för lättuggad mat senaste tiden (efter att jag googlat och läst på mer) På en smådjursklinik sa dom att jag kunde komma och köpa kosttillskott och ge med spruta över helgen. Vill verkligen få det gjort så snart som möjligt, började ringa veterinärer i går morse, men ingen hade ju tid eller möjlighet 😦

Fridaaaa
0

#2 Det behöver inte komma när de är små kan komma senare.
Du menar CC? Nja det gör ju ont på kaninen förmodligen, så inte så snällt kanske.

eelliieeee
0

Jag har haft en kanin som hade en missbildning i munnen. Dennes tänder växte och växte så vi åkte till veterinären en gång där hon sövde honom och klippte tänderna. Sedan klippte vi hans tänder själva, hemma, varje vecka för att de växte ungefär 2cm/veckan. Detta sa vår veterinär att vi skulle göra, men det är inte alls bra egentligen. Helst ska kaninen vara sövd eftersom det underlättar om den är helt stilla och sedan ska tänderna slipas ned, inte klippas. Om din kanin ändå gått två år innan tänderna blivit alltför dåliga så tycker jag inte att du ska avliva honom. Åk till veterinären och fixa hans tänder, sedan får du anpassa hans kost så att han inte äter för mycket pellets. :)

Fridaaaa
0

#4 Inte att rekommendera att göra själv! Kan sluta illa, dessutom olagligt att göra hemma själv.

eelliieeee
0

#5 Jag rekommenderade inte att hon skulle göra själv. Hoppas ni förstod det. Detta var 6 år sedan och förhoppningsvis har saker och ting förändrats sedan dess :)

Irenef
0

Vet inte hur man svarar på respektive inlägg men; Fridaaaa vad betyder CC? eelliieee, nej jag vill verkligen inte avliva honom :-( Han mår bra för övrigt och är världens goaste. Social och tillgiven och alldeles underbar <3

Irenef
0

Vet inte hur man svarar på respektive inlägg men; Fridaaaa vad betyder CC? eelliieee, nej jag vill verkligen inte avliva honom :-( Han mår bra för övrigt och är världens goaste. Social och tillgiven och alldeles underbar <3

Irenef
0

#4 Jag förstod att du inte rekommenderade mig att göra det själv, och jag hoppas att de söver honom och slipar tänderna på honom på tisdag.

eelliieeee
0

Jag tror att #3 menar Critical Care, men är inte helt säker. #9 Vad bra att du inte tolkade det som att du skulle klippa själv. Jag tror att det kommer gå bra för din kanin. Se till så att han får i sig lite mat tills på tisdag bara. Vi mosade mat, blandade med lite vatten och sedan gav i spruta dagarna innan vi skulle till veterinären. Lycka till med din kanin :)

Namiko
0

#8 CC är Critical Care, stödmatning för kaniner. Det behöver inte tuggas utan man kan spruta in det i munnen så behöver dom bara svälja sen om dom inte vill äta det på egen hand. Väldigt viktigt att börja med så fort en kanin slutar äta. När du tar dig till en veterinär, se till att dom även kollar kindtänderna. Även om det är framtänderna som är det uppenbara problemet här så betyder det inte att det inte kan finnas mer problem längre in i munnen och det är väldigt lugnande att få det kollat när man väl är hos en veterinär.

För att svara på ett specifikt inlägg skriver du bara # och numret på inlägget du svarar på :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

eelliieeee
0

Ja, precis som #11 säger. Kolla kindtänderna också! Jag fick låta min åttaåriga hane somna in för ett par dagar sen pga att kindtänderna hade förändrat käken och sättet han tuggade på. Tråkigt men man vill ju att ens kanin ska få ett värdigt liv av hög livskvalité också. På honom märktes de dåliga kindtänderna av genom att det lät väldigt konstigt när han åt, han tuggade annorlunda och dreglade mycket. Detta har du inte skrivit om så förhoppningsvis är det "bara" framtänderna som är dåliga :)

farvendal
0

Det beror antagligen inte alls på för lite hö. Hö slipar inte framtänderna. 

I och med kaninens ålder kan vi nog utesluta att det skulle vara genetiskt. Jag tror mer på att den kan ha fått en smäll eller så. Det räcker med en liiiten förskjutning för att tänderna ska börja växa fel i och med att det då inte möts på rätt sätt, och med tiden kan det bli värre.

Har du en bild på tänderna? Beroende på hur illa det är kan det ibland vara värt att slipa ett par gånger för att se om det rättar till sig. Då under förutsättningen att kindtänderna är OK.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irenef
0

Tack alla för ert engagemang. Fick till Slut tag i en tid hos veterinär 5 mil hemifrån och där visade det sig att en fram var lös och den andra av uppe vid käken, så de drog ut båda. Antagligen måste han väl slagit i munnen/tänderna nån gång då… nu är han hemma men trött och vinglig och jag hoppas det växer ut nya friska tänder på honom snart. Trevlig helg :)

eelliieeee
0

Vad skönt att det var lätt åtgärdat! Önskar er en bra helg tillbaks :)

Fridaaaa
0

#14 Skönt att det gick bra! :) 
Ibland växer framtänderna ut igen, ibland inte, men de brukar klara det ändå :)