Bella, tillsalu?
Jag vet inte alls vad jag ska göra utav Bella. Hon har nu huggit mig rejält 3 gånger utan någon speciell anledning. Hon märker väl sitt revir, men jag tycker inte det är okej när man börjar blöda. När hon bara nöp lite försiktigt var det OK, men nu känns det inte alls bra.
Så fort man närmar sig hennes bur så stampar hon och gömmer sig. Så fort jag ska fixa med något i hennes bur så hugger hon, verkligen hugger.
Sen känner jag inte att det klickat riktigt. Tycker om henne massor och hon är jättesöt och allt sånt, men vi klickar inte som jag & myran t.ex.
Jag vet inte alls vad jag ska göra .. Känns bara riktigt hopplöst! :(
stackars dej :(
Oj, vad jobbigt :/ Men tror du inte bara att hon kanske är "störig tonåring"? Hoppas att det går bra för dig och att du hittar den bästa lösningen <3
mm, jag har samma problem, men jag vill inte att pontus skall åka dit upp :'(

Tonåring?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#4 Ja, blir dom inte lite lätt irriterade när dom blir "tonåringar"? eller har jag helt fel? X'D Vid typ könsmognad eller nått i den stilen :P

Åh nej:( Inte lilla söta Bella:( …du kan inte lämna henne till fosterhem ett tag:P och sedan ha tillbaka henne?..Bara för att se om det hjälper
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#5: Vissa kaniner blir helt förändrade. Den snällaste, lilla goseponken kan bli en riktig tjurig sak & den tjurigaste kan bli snäll. Det är väldigt olika. På vissa kaniner märks det inte ens.
www.frihetenskaniner.se

Vad tråkigt att dte inte klicket mellan er!
Men ibland gör det ju inte det och då kanske det bästa för kaninen är att få komma till någon som den passar bättre ihop med istället för att ni två nöter på!? Men det är ju det beslutet som är så förj*vligt jobbigt att ta… det gäller ju att hitta rätt hem också!
Men hon kanske är i tonåren som de andra föreslagit? Hoppas det så att hennes "bit-ideér" försvinner!
#7 Jo, de va så jag tänkte :)
Tråkigt att höra =/
Hoppas att det bara är tonåren som spökar. Med Hulda så Var hon världens gosigaste bebis som liten, sen när hon kom in i tonåren , börja hon bitas och morras och hon ville inte ha nåt att göra med en! Men sen efter sin 1 års dag vart hon super gosig, då kom den "riktiga" Hulda tillbaka :)
Men Lycka till ^^

#10 Ungefär så var det med Tjoffsen också^^..jag kunde bara lyfta han 1 gång om dagen, men nu så kan jag lyfta han precis när jag vill:)
Vad trist. :( Gör det som blir bäst för er båda två. Funderar på om hon kanske är i tonåren? Lycka till!

Det är verkligen inte bara tonåring. Hon hugger så att det blir ett jack och börjar blöda, och det är inte okej, enligt mig.
Och det var även innan hon blev lite argare. Det klickade aldrig. Med Myran blev jag fast direkt och jag är liksom "hennes". Men Bella är inte särskiltl tillgiven. Och självklart är det olika för varje kanin, men jag känner att vi inte riktigt passar ihop.
#13, vad trist.. Funderar du på att sälja henne eller avliva henne? =/
Jag har lite samma med Mimmi, det har aldrig riktigt klickat mellan oss, men Molly älskar henne verkligen och hon bits inte eller är aggresiv som Myran, hon bara gillar inte när man klappar/tar henne eller så.. Men hon gillar mig lite iaf.. ;)
Hoppas att hon lugnar ner sig och blir mindre aggresiv, eller så får du göra det bästa av situationen.. :/ Har faktiskt inte ngra bra tips? att ge dig. :(
Tråkigt, men kanske bara trotsåldern?

Jag vet inte alls om jag ska avliva henne eller hur jag ska göra. Tror inte att nån vill ha en såpass aggresiv hona.
Nä, det är klart. :/ Men du kan ju sätta ut en annons om någon vill. Det finns ju alltid folk som kan tänkas ta hand om en "problemkanin".

Jaa .. Har mejlat hennes uppfödare nu. Känns verkligen pissigt ..

#17: Visst finns det folk, det gör det ju. Men vad händer om dem tröttnar på hennes beteende - vad gör dom då? Man vet ju inte.
Så himla jobbigt, lider verkligen med dig. Sånt här är aldrig kul.
www.frihetenskaniner.se
#7 men då kan de komma personer som,, åh.. lite mat till ORMEN :/. men det kan låta som;
Hej jag skulle vilja ta hand om er problem kanin och försöka få den normal etc. :/

jag tycker inte du ska avliva henne!…det kan vara så att det är just dig som hon inte gillar. Hon kannske passar bättre med någon annan..?

#21 Men det finns ingen som vill ha en aggresiv kanin. Och en kanin ska inte vara såpass som hon är. Hon är verkligen hemsk.
Har somsagt mejlat henne uppfödare och väntar på hennes rekomendation. Finns ju en chans att hon vill ta tillbaka henne.

Är hon så mot alla människor eller bara mot dig?
www.frihetenskaniner.se
Usch, vilket hemskt tufft beslut du ska ta. Lycka till!

#23 Alla här i huset iallafall. Hon har alltid gillat min brorsa, eftersom han jämt gosar med henne när jag inte är hemma (han dödar mig om detta kommer ut), men igår högg hon även honom. Mamma hann ta ut handen när hon sprang rätt emot och var påväg att hugga.

ursh då:(

#25: Ojdå. Vad jobbigt. Håller tummarna för att det löser sig i alla fall. "Min" (ägdes och bodde hos Thezz) Elsa var också sådan. Hon var till en början bara lite grymtig & så i buren. Men i förrgår högg hon Micke rakt genom handen & högg Thezz i fingrarna. Hon avlivades pga att hon högg så mycket.
Ibland finns det ingen annan utväg. Hoppas det löser sig.
www.frihetenskaniner.se
#25, ja, det låter ju inte särskilt bra . :(
usch vad jobbigt :(
- Mvh Emma

Eller så är det helt enkelt hennes personlighet som är så. Lite Osäker och så. Vet inte om det är en sådan kanin jag vill ha liksom. Myran är min typ av kanin. Moses var min typ av kanin. Lugn, mysig och social!

Bits hon bara i buren eller är hon allmänt aggresiv?
Kan ju röra sig om revirinstinkt att hon attackerar i buren men om hon alltid är aggresiv nog inte det fallet.
Jag hade nog väntat och sett om hon "växer" ur det, annars hade jag testat att kastrerat eller avlivat direkt. Det är varken roligt för kanin eller ägare när hon beter sig sådär.
Tråkigt :(
Hoppas det bara är tonåren! Min förra kanin var också så, men det var bara under tonåren som tur var ;)

Vad tråkit att höra :(
Men jag tror också på det dära att det måste klicka. Du har allt mitt stöd! :)

Pratar just nu med hennes uppfödare på MSN, allt hänger verkligen på vad hon tycker. Hon är urtrevlig och vill verkligen att hon ska samtycka i vad jag bestämmer mig för!

Vad trist :( Hoppas ni kommer fram till hur ni ska göra.
Gud vad synd :/
#34, vad säger hon då?

Hon säger att hon också tycker det är jättetråkigt och att jag absolut inte ska behöva behålla henne om hon är aggresiv. Men hon säger också att det kan bero på att Myran finns i samma hus eller tonår. Men det är ju fortfarande inte Okej att hon gör såhär. Så hon ska prata med sin syster om de ska ta tillbaka henne. Annars flyttar hon till någon annan.
Så jobbigt det låter :/ Hon kanske passar bättre i ett hus utan en annan hona ? Är ju jättesvårt o veta vad det kan bero på, hoppas det löser sig för dig/er!

Har även kollat in en hane sedan någon vecka tillbaka .. Och planerade till och med att tinga honom .. En teddydvv hane från lyktans .. Men nu kommer det bara kännas som om jag byter ut Bella .. Aja, får se hur jag gör.

Hoppas Bella får en toppen hem! :)

Men usch vad tråkigt att det har blivit såhär. Men testa att ha handskar på dig och snärta henne över nosen då hon ska hugga. Nu är du ju skitduktig på kaniner, så du har säkert redan testat det .. men ändå. Fast om det är helt omöjligt så bör du absolut sälja henne, hon kanske också känner att det inte riktigt stämmer mellan er? tråkigt är det iaf :/

Michelle (uppfödaren) tror att hon har haft någon sorts skrämmade upplevelse här hos mig. Hon känner igen beteendet, eftersom en av hennes honor betedde sig likadant.
Denna upplevelse kan vara vadsomhelst. Allt ifrån att jag råkat skvimpa vatten på henne när jag fyllt på skålen till att jag burit henne obehagligt. Detta kan alltså medföra att hon har fått en negativ inställning, till mig och till alt runt omkring henne.
Det är iallafall bestämt nu att Bella ska säljas. Antingen flyttar hon tillbaka till Michelle, eller så hjälps vi åt att hitta ett nytt hem.

#43 Blir det inte svårt att sälja henne , med tanke på att hon visar sig aggressiv? O tänk om ett litet barn köper henne och hon biter barnet :S Men allt sånt tänker ni ju naturligtvis på. Lycka till att hitta hem! Och jätte synd att du och sötnosen inte passar ihop.
Gud vad tråkigt:/ Bella verkar ju vara en sån toppenkanin, hon ser ju bara för underbar ut!
Alpha är faktiskt också lite jobbig, och det är ungefär samma sak. Men hon hugger inte, och har aldrig gjort det. Hon är lite speciell på något sätt. För hon blir skitsur när jag lyfter upp henne, men älskar verkligen att bli klappad! Kan vara hur gosig som helst ibland, och buffar på mig för hon vill bli kelad med. Men ibland stampar hon till som bara den , en riktig surpuppa blir hon! Och en gång hade jag oturen att få ett finger emellan bordet som hon var på och hennes tass när hon stampade (fråga mig inte varför jag hade fingret därxD). Snacka om att det gjorde ont! Vilken kraft de har i benen alltså! :S

#44 Vi kommer vara suuuupernogranna med hemmet. Spelar ingen roll om det tar 100 år att få henne såld, sålänge hon kommer till ett hem där man satsar på henne, liksom!
#43 Vad tråkigt:/ Men väldigt ansvarigt av dig, det är ju liksom bättre att hon får ett hem där hon verkligen trivs. Inget illa menat mot dig såklart, jag vet att du tar superbra hand om dina kaniner:) Det jag menar är att hon verkade inte trivas ihop med dig eller miljön, som jag fattade det. Hoppas ni hittar ett bra hem åt henne:)

Hoppas ni hittar ett fint hem åt Bella :)

#47 Ja, det är precis så jag menar :) Gud vad skönt det känns att ni inte tror att jag är värsta idioten som bara säljer iväg henne! :P
Men kan tillägga att det är väldigt Osäker kanin?, så det krävs mycket tid till henne. Och jag går i nian och har i genomsnitt 3 prov i veckan. Det säger sig självt att jag inte har tid att jobba på detta :/

Har full förståelse för dig! Och självklart vet vi att du inte bara säljer :)
Vad tråkigt :(
Har du bestämt att du ska sälja henne nu?

Klart att vi förtstår dig. Tycker att du gör så himla rätt - hon behöver ju jobbas på & du har inte tid. Det är det bästa. Du gör rätt :)
Lycka till att hitta ett hem åt henne. Håller tummarna för att hon får ett superbra hem :)
www.frihetenskaniner.se

hoppas att du hittar ett bra hem! :)

#49 Hon kanske skulle passa som stallkanin? En fundering bara… eftersom att hon inte verkar alltför gosig och tillgiven så kanske livet i en stor härlig box med tillgång till utevistelse skulle passa henne bättre än livet inomhus i bur och ständigt med människor runtomkring sig!?
Jag förstår dig dig fullt ut! Har varit tvungen att göra så en gång med en guldhamsterhona som skulle bli min nya avelshona, men jag fick henne aldrig tam och desto längre tiden gick desto mer otam blev hon trots att jag var supernoga med att pyssla om henne varje dag. Till slut högg hon mig ett flertal gånger när jag höll på i buren vilket tyder på att hon är väldigt revirmarkerande och att avla på en sån hona är inte bra - och jag funkade ju inte ihop med henne heller! Men det hörde av sig en tjej och idag har hon det toppen men är fortfarande inte den där honan som är supergó.
Hoppas hon kommer till ett bra hem :) Lycka till med Bella
Usch! Stackars dig.. :'(

Hur är Bellas syskon då? Jag kan inte tänka mig Bella som elak eftersom alla de gånger jag har träffat henne har hon varit urgullig och jättesnäll!
Jobbigt läge Tilda!
Tror inte det är tonåren, och om det är det är det ändå dåligt beteende. Inte bra med kaniner som har dåligt temprament i tonåren direkt..
Men iaf, Sera är väl ungefär liknande. Jag har funderat fram och tillbaka på ifall jag ska behålla henne, men det känns som det går bättre nu än förut.
Lycka till med Bellabus iaf! (:
stackare!
:(

Vill jättegärna ha henne men kan inte :(

Stackars dig!:(

Jag vet exakt hur de känns <3 Min Maja var precis lika dan men jag gav mig inte och tog på mig vantar och tjock jacka och tog upp henne regebundet unjder en tid. Det är betydligt bättre nu och när jag tar upp henne nu kmr ett *grymt* ibland. Sen när jag har henne i knät brukar jag ge henne något att äta så hon inte behöver gnaga på mig.. Detta funkar vistt hon försöker men det är bara att vara konsekvent !
Hoppas detta ska hjälpa dig lite, men de verkar ju redan som du bestämmd dig för att sälja.. Iaf lycka till ! :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Så tråkigt.. Men du gör helt rätt :). Tror du Bella skulle trivas i kaninbox och hagar utomhus? I Så fall skulle jag kuna tänka mig att ta hand om henne.. Om du nu bestämmer dit att sälja, och tycker jag är ett passande hem. Är inte säker men skulle gärna ställa upp som hem, och om inte permanent ett jourhem till bättre hem hittats.
Stöttar dig vad du en väljer Tildan <3
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#64 Gud ja! Det skulle hon ÄLSKA!! Det är verkligen hennes stil. Hon har massor med överskotssenergi. Åh gud vad bra om du kunde ta henne!! Iallafall ha henne på foder tills jag hittat transport till hennes uppfödare. Hör gärna av dig om du vet att du kan ta henne :)

Sorligt ! <3 | Hur vet man att en kanin är i tonåren??
#35; Såbra :). På foder kan jag nog i varje fall ta henne :). Allt hon behöver är kanske att komma hemmifrån ett tag. ?
Du kan adda mig på MSN om du vill :) Clara__016@hotmail.com
Ska prata lite med modern i morgon :). Men är redo att avstå från en fluffig söt nos kanin för att vara fodervärd åt lille (elaka) söt Bella :).
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#67 Vill jääääättegärna att hon ska komma till dig :/ Men Michelle (uppfödare) säger att det allra värsta man kan göra med en kanin som är osäker och aggresiv är att sätta den i ett för stort utrymme. Och en hästbox blir då alldeles för stor och kan göra att kaninens beteende förvärras.. Men jag ska se vad jag kan göra iallafall!
#68; Det är inte häst boxar. :P. KANINboxar. Den största som jag har till Ping Pong och Lollipop är ca 2x3m. Den mindre är ca 2*0,95m. + Att den mindre är lite avdelad. oga att jag har höet i ena delen. Så den blir inte så stor. ca 130*95cm kanske.. + En stor dörr. Annars har jag innebur som är 100*55cm (som jag tycker är för liten) Eller utebur på ben som är ca 110*64cm. Ska köpa ny utebur snart. En sån där på ben med gård under.
Så bur problemet är ingen fara. Jag har inte mycket läxor alls och har stor tid ute hos kaninerna. Och vill GÄRNA ta hand om Bella. + att jag har stora möjligheter att träna Kaninhoppning, och har stor skogar och tomter/fällt grusvägar paddock ja allt man kan träna kaniner i :P. + stora utehagar. Både rast och helnätade sommarburar. :).
Så det borde inte vara problem med "för stora" burar. Jag kan lätt snickra ihop en också.. Inga problem :).
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Vill verkligen hjälpa till :)..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

*putt*
Hoppas det löser sig för söta Bella!
Ååh lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
*putt*
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Min hona har också varit så som Bella. Men nu har hon börjat lugna sig. Det värsta är om du ger upp för då tror hon att det hjälper att vara så som hon är. Jag gav inte upp och nu har hon blivit mycket bättre.