Tufsig päls
Hejhej!
För några dagar sedan särade jag på Lollo och Nejko då de höll på att jaga varandra och inte funkade helt, vilket de har gjort förut det året de bodde tillsammans.
Sedan oktober har Nejko varit lite aggressiv, då en annan hane flyttade hit. Det berodde nog också på att han blev stressad av Lollo. Vi jobbade mycket på det men nu när jag särat på de så är det beteendet som bortblåst!
Han är en väldigt aktiv kanin som älskar att springa på riktigt stora ytor och hoppa. Därför bor han i sin gamla bur med en rätt stor Hage till dagligen (rymningssäker med tak).
Men nu till problemet. Han är rätt liten och inte så kraftigt byggd. Han blev mobbad av sina syskon och har inte haft den där fina pälsen i början på livet. Då hade han tovor längst bak, de sa att det var för att han var undernärd och mobbad. Men efter någon månad försvann de och pälsen blev blänkande.
Men nu när han flyttade ner så har hans päls tappat glansen lite, den är lite mer tufsig och har ingen riktigt glans. Den var väl lite halvfin det senaste även när han bodde med Lollo, men vad är detta? Fäller han eller är det något som inte riktigt stämmer?
Han har blivit mycket mer social och är den gamla Nejko igen, vilket jag är så glad över! Så det är inte att han mår dåligt på det sättet iallafall.
Tack på förhand :D
Kan vara så att han snart kommer att fälla. Min hane fäller som en galning just nu haha, kan kamma bort en helt ny kanin om dagen 😂
Men innan fällning brukar pälsen se lite trött och tufsig ut. Testa klappa på hela honom och se om han fäller.
Är han pigg och har bra aptit och sådär och inte ska börja fälla kan det bero på att han får för lite av något i sin diet. Vad får han för mat nu?
Emma
#1 Ja. Så kan det kanske vara. Men han fällde för inte så jättelänge sedan, kanske 1 vecka sedan och fällde då rätt länge. Vet inte om det har någon betydelse, att han fällde länge då. Han får 1 msk kanin och marsvinspellets om dagen, vatten och hö. Sedan lite morot någon gång ibland. Även pinnar och gräs varje dag, gräs får han dock inte på vintern, lite svårt haha. Detta har han ätit i nästan hela sitt liv och han är 2 år nu, så har inte ändrat på något. Men kan vara så att det är något annat han saknar? Kan det hända att jag ger honom för lite pellets? Han är väldigt aktiv, springer rundor ungefär 2-3 gånger i veckan. Blir mer nu på sommaren. Ska jag prova att ge honom 1,5 msk om dagen, kan det hjälpa tro? :) Har varit inne på att byta pellets ett tag, kan det vara något? Är inte jättenöjd med denna pelletsen.