Rädd kanin
Hej! Jag har världens härligaste kanin men tyvärr är han ofta lite rädd. Han kommer fram om man sätter sig (eller helst lägger sig ner) på golvet och bara är där och ofta så slickas han och är super mysig. Problemet är att så fort man ska klappa honom/röra honom så blir han jätterädd! Han är ett år gammal och har varit såhär sedan han var liten och jag har försökt att träna bort det. Skulle så gärna vilja komma till att jag kan lyfta upp honom och att han inte ska vara rädd för att bli hanterad men vet inte hur jag ska göra. Spenderade flera månader med att vara försiktig och låta honom komma fram till mig hela tiden och då gick det bättre att få klappa honom ibland men fortfarande inte på det sätt jag skulle vilja. Någon som har något tips? på hur jag bäst ska göra? Vill inte tro att det ska vara omöjligt att få honom tam.
Jag kanske är fel person att svara, då det är ganska länge sen jag haft kanin. Men undrar hur hur mycket du umgås med honom. Hur bor han, får han vara med hela tiden eller bara en stund om dagen? Det bästa tycker jag är att de får vara i närheten av människor hela tiden, gärna i samma rum. Jag skulle helt enkelt låta bli att röra vid honom, utan bara låta honom vara med när jag gör annat, kanske sitter och läser. Gärna varje dag och så mycket som möjligt så att han vänjer sig vid ljuden och lukterna av människor. Vänj honom vid att få mat/ godis från handen. Han kommer att låta dig rör vid honom när han är redo för det, och när det inte längre känns farligt för honom.
Han bor löst i köket och jag umgås med honom varje dag, men det kanske är så att jag behöver vara där inne oftare och längre och som du säger kanske vara där inne och bara göra annat! Tack för din input!
Många kaniner uppskattar inte att sitta i knät eller bli lyfta. En del är också tveksamma till att bli klappade, men de flesta blir tamare och socialare med träning. Du fick bra tips? av #1. Ju mer du är med honom ( på hans villkor ) desto mer social och gosig blir han sannolikt:) dom kaniner jag har nu är sociala, jättegosiga, och tama men hatar att bli upplyfta så vi undviker det momentet.