Åldrande kanin?
Hej!
Min lilla lejonhane Staffan fyllde fem år i april. Redan innan dess hade han lite ändrat beteende, men efter det tycker jag bara det har blivit mer och mer. Jag har tidigare frågat om hans "udda ljud" som han har för sig, men inte kommit underfund med vad det är. Vi har varit hos veterinären för en koll, i början av maj, och fick höra att han är väldigt fin och verkar må bra. Ljuden kunde inte veterinären förklara heller. Efter det tycker jag att han bara har mått sämre. Han låter fortfarande, ibland lite som en kurrande duva och ibland låter han bara lidande.
Förutom ljuden han har för sig, så verkar han mer trött och ibland ser han nästan deprimerad ut. Han sitter still mycket när han är i sin bur, ganska ofta sitter han dessutom i sin toa och vilar vilket han inte gjort innan. När jag lockar på honom så tittar han upp på mig, men sen sjunker han snabbt ner igen och ser trött ut igen.
Jag har också sett att Staffan slickar sig mycket överallt och igår såg jag att han hade en fläck där det var mindre päls än övrigt. Han har varit klipp nyligen, men pälsen har växt ut ganska mycket och det är bara en fläck där det är mindre päls.
I övrigt så äter han sina pellets och sitt hö, men inte riktigt med samma entusiasm som innan. Han älskar sina pellets, men verkar inte alltid så glad över dem. Dricker gör han också, kissar och bajsar som vanligt. Han får komma ut och hoppa flera gånger i veckan, även om det inte alltid är utomhus så i alla fall i mitt rum. Jag har en bro som jag brukar sätta till honom, så han kan hoppa ut själv, men den verkar han inte heller vilja använda längre. Har börjat ta av toppen av buren, så han kan hoppa ut ännu lättare, men det verkar inte heller funka för att han ska vilja komma ut frivilligt ur buren.
**
Det jag gärna skulle vilja veta är:**
* Är detta tecken på åldrande, eller kan det finnas andra underliggande orsaker till hans beteenden?
* Finns det något jag skulle kunna göra för att han ska bli lite gladare? Aktivera honom, vad isåfall? Han har en aktiveringsboll, som han för tillfället inte verkar vara jätteintresserad av. Är öppen för olika förslag på kaninaktivering eller burinredning som kan aktivera honom :)
Tack på förhand!
…och ursäkta för långt inlägg, men ville ha med allting som var viktigt :)
Melanie & Staffan
Jag tycker att det låter som en åldrande kanin. Jag tycker att ni ska gå till en riktig kaninkunnig kanin veterinär. Leta upp ett bra ställe , det kan ju bero på var ni bor också. Det låter som att det fel nånstans . Det kan vara nått med det så han blir sjukare och åldras snabbare , typ kombo. Jag anser att ni har rätt ni känner igen eran kanin, man känner på sig. Jag säger inte att eran kanin är sjuk. Utan instinkten brukar stämma.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#1 Tack för snabbt svar! Har funderat på att gå till en annan veterinärklinik, för jag vill ha ett andra utlåtande. Det känns inte riktigt bra det här, för jag känner på mig att något inte är riktigt rätt hos min älskling. Får hoppas att det inte är något allvarligt, men känns konstigt om det inte skulle vara nått… // Melanie
Hade en kanin som hette Muffin, och han verkade precis som din Staffan, Muffin var 6-7 när han började bli mindre aktiv, satt väldigt mycket på samma ställe. Ville inte hoppa ut ur buren, inte lika matglad och såg helt enkelt väldigt ledsen och deppig ut hela tiden. Som om ingenting var kul.
Tog honom till vet som konstaterade att han troligen hade lite ont i bakbenen och inte samma styrka som innan. Gled isär med benen på golvet och sådär. Kunde inte riktigt hålla ihop dom. Men att han annars var väldigt frisk och antagligen hade några år till.
Hade honom inomhus och även om jag la ut mattor över hela hans rum och försökte få ut honom mer så ville han inte. Ingenting var kul längre. Så jag tog faktiskt beslutet att ge honom till en som tog emot kaniner. Jag kände på mig att en annan miljö och andra kaniner skulle få honom att må mycket bättre. Hade haft kaninen i nästan 8 år när jag valde att omplacera honom så kände att detta var det bästa för honom. Att han skulle leva i flera år hos mig där han var deppig kändes inte som ett alternativ, och hade inte riktigt möjligheten att göra det roligare för honom. Bodde i lägenhet och hade en ung fransk vädur (också hane) som hade resterande rum. Så alternativen var begränsade.
Stället han flyttade till hade en liten hona som han fick flytta tillsammans med och trivdes jättebra med och han fick även en superfin bur/hage utomhus. Där han kunde få fäste med benen och leva lite mer spännande.
Har fått bilder från den nya ägaren och man ser på honom att han är så mycket mer aktiv och glad där, i rörelse på alla bilder.
Så mitt tips? är att försöka ändra hans levnadssituation på något drastiskt sätt, byt miljö, ge honom en kompis, gå ut på promenader eller vad som helst som du kan komma på. Verkar han inte ha ont någonstans är han säkert uttråkad och trött på "allt".
Det är mina tips? iaf och jag hoppas att lilla Staffan blir lite gladare snart 🙂
Emma
#3 Tack för ditt svar! Det är skönt att höra fler som upplevt samma, har känns mig så ensam i det hela och trott att det vara är min kanin som är sån här… Omplacering har jag faktiskt funderat på också, för att det inte känns som att jag kan ge honom det han vill längre. Vart var det stället du gav din kanin till, om jag får fråga? :) Vi bor i hus, men är ändå svårt att hitta en plats till honom där han får känna sig delaktig men ändå får ha lite ro från våra hundar. Just nu bor han längst in i mitt rum, vilket inte är idealt för att han inte kan se så mycket kul grejer. Men det var lättaste stället att placera honom på. Håller dock på att försöka planera på något sätt så att jag kan flytta på honom - antingen bara till andra delen av rummet eller kanske övervåningen igen. Tror det får bli ett veterinärbesök igen också, för att jag vill ha ett andra utlåtande från en mer smådjurskunnig veterinär :)
Min 8-åriga hane har blivit precis som din kanin. Han har tid hos en mycket kunnig veterinär imorgon. Jag tror att han har fått problem med sina tänder då han inte längre vill äta lika mycket och har börjat tappa lite i vikt. Dessutom har han fått slipa en kindtand innan pga att den var sne. Vet inte hur det är med din kanins tänder men det kan vara en bakomliggande orsak. Vi har byggt nya större burar som kaninerna är i samt att alla har varsin rastgård under dagarna. Detta har dock inte förändrat den äldste kaninens beteende utan han sitter fotfarande still lika mycket. Så att göra en grundkontroll av din kanin hos en kunnig veterinär skulle jag rekommendera. Då får du förhoppningsvis reda på orsaken till hans förändrade beteende. Det kan ju vara precis vad som helst. Lycka till och hoppas att han blir bättre :)
#5 Ja, veterinärbesök lär det bli igen snart för min lille kille. Vill ju vara säker på att allting verkligen är bra :) Tänderna har vi aldrig kollat på honom, mer än att jag tycker att framtänderna ser ut som de alltid gjort och tycker det ser bra ut :) Men för att kolla de bakre tänderna måste dem väl sövas?
#6 Numera undersöks kindtänderna med ett otoskop, och kaninen behöver därför inte sövas. Det går snabbt och brukar inte vara allt för jobbigt. 🙂
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Hej, har någon veterinär tagit ett blodprov på Staffan? Ibland kan ändrat beteende bero på till exempel en infektion (behandlas vanligen enkelt med antibiotika). Har själv en (ung) kanin som har problem med oklara infektioner i kroppen. De gånger infektionen blommat upp har han blivit lite som du beskriver Staffan. Han är vanligtvis en pigg och glad kanin. Annars tänker jag att när en kaninkunnig veterinär uteslutit fysiska orsaker, så skulle nog en flickvän göra Staffan gladare. Du skulle kunna kontakta en organisation, till exempel djurens chans (beroende på var du bor i landet) och pröva sätta ihop honom med en äldre hona. Kaniner kan ju både känna sig ensamma och även bli deprimerade. Lycka till❤️Och berätta gärna hur det går!
#7 Okej, så bra! Skönt att vet att det är så enkelt att göra 
#8 Nej, blodprov har inte tagits men jag har tänkt på att det kanske också borde göras.
Ringde till veterinären nyss och djurskötaren i telefonen såg det som akut när jag berättade om hans beteenden, så fick en akuttid vid 14-tiden idag. Får hoppas på en bra veterinär! Kommer självklart uppdatera i tråden om hur det går med min lilla Staffan 🙂
#9. Åhh, du får berätta sen hur det går, Jag hoppas att det ör bara ålderstecken inget annat som stör och blir sämre. Jag har mer erfarenhet med hundar än kaniner, det var min dotter som ville ha ett långöra 😊, Man märker på hundar iallafall ålderstecken men ibland ser man inte med blotta ögat vad det kan vara…
#10 Är själv också mer van vid hundar egentligen🙂 Ja, på hundar märker man ju ålderstecken ganska tydligt med grå nos osv.
Men så, åter till Staffan. Nu har vi äntligen kommit hem med honom igen! Vi var på veterinärkliniken i nästan 2.5 timmar, tror jag. Vi fick ju komma på akuttid, så vi fick vänta en stund innan det blev dags för oss att få komma in. Veterinären kände igenom honom, lyssnade på hjärta och lungor och så. Vi gjorde röntgen på honom, så vetten kunde se hur mage och lungor såg ut. Hon sa att det såg bra ut, vilket kändes skönt att höra. Sen ville dem ta blodprov på honom också, vilket inte var det lättaste på en så liten och envis kille. Men det gick, så dem fick i alla fall ut ett rör med blod! Blodvärdena på organen såg bra ut, men det var lite mindre av någon av både de vita blodkropparna (hon sa inte vilken) och även av de röda blodkropparna. Dock inget som var att oroa sig för, sa veterinären.
Så löd alltså "domen". Behandlingen blir att ge honom Pimperan i spruta (som en djurskötare mätte upp på kliniken), 1 spruta 3 gånger om dagen (fick 9 sprutor, så ska räcka 3 dagar). Han ska också få Critical Care Apple-Banana 4-6ggr/dag i några dagar. Båda två är för att han ska få lite bättre aptit, eftersom jag nämnde för vetten att han äter lite sämre. Hon trodde att det kanske hänger ihop med att han slickar sig. Slickandet kan bero på att han har ont, sa hon också. Sen ska veterinären ringa senare i veckan för att kolla så att han mår bättre, annars får vi gå vidare med det 🙂 Tänkte börja med alla mediciner imorgon, får försöka få ihop ett schema för allting först - är väldigt mycket för min lilla hjärna att hålla reda på just nu 😛
Åh, Apple - banana är en poppis smak, vi fick hem en sådan när vi kastrerade kaninen . Han behövde inte det åt, gick på toa som vanligt, ovanligt pigg kanin, sa vetrinären. Ja, just det när dom slickar, kan det betyda det också. Haha, få ihop ditt schema med kanin och all info, slå ihop skallen om du har någon kanske det blir lättare 😎, Det var skönt att det va inte större fara. Om jag va i dina skor skulle min dotter gråta ur allt hon hade i kroppen. Hon älskar sin kanin, dom två är ying och yang! Han valde henne, från början.
Men det låter ju hoppfullt iallafall! Skönt att dom inte hittade nåt allvarligt:)) ❤️
#12 Ja, får hoppas att det blir poppis hos Staffan också 🙂 Just nu verkar han mest trött - det är jobbigt att besöka veterinären!
#13 Ja, jag hoppas att han blir bra med medicinerna och så. Han vill inte gärna bli stucken igen 😛