Tandproblem
Hej!
Någon här som fått lov att klippa sin kanins framtänder hos veterinär?
Vad kostade det?
Behövde kaninen sövas eller kunde dom fixa det ändå?
/Myrra
Att klippa tänder bör undvikas så gott det går. Möjligen slipa tänderna. Men att klippa kan orsaka sprickor i tandroten som till sist blir inflamerat.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Egentligen ska man inte behöva klippa tänderna på en kanin då de oftast slits ned genom att kaninen tuggar på grenar, äter hö osv. Vi hade en kaninunge en gång med bettfel (avlivades efter 4mån). Hans tänder växte jättefort så vi tog honom till veterinären. Väl där sövdes han ned och tänderna klipptes. Tror det kostade ungefär 300kr men det var ett par år sedan… Priset och sättet de går tillväga varierar nog från veterinär till veterinär. Du får helt enkelt ringa och fråga :) Lycka till och hoppas det löser sig!
Kan tillägga på min kommentar att vi tagit en annan kanin en veterinär ~4 år efter kaninungen och då slipades tänderna. Tror det är mer vanligt att de slipar nuförtiden än klipper :)
Avlas det aktivt inom kaninaveln för att undvika under- och överbett?
Tack för era svar, jo jag vet att man inte ska behöva fixa tänderna på kanin, jag har haft kanin i 15 år och aldrig haft problem innan, men just denna lilla kanin har jag haft i 1 år och nu har ena framtanden i överkäken växt sig sned och böjd ut åt mungipan.
Tycker det är konstigt att det bara är ena framtanden.
Han har fri tillgång till hö och äter äppelkvistar mm.
/ Myrra
#4 En seriös uppfödare avlar iaf aldrig på kaniner med bettfel, inte ens i generna.
-' Malin Hultman
#5 kan han ha skadat just den tanden så att den blivit sned? Har förstått det som så att då kan det räcka att slipa en gång och sen finns det möjlighet att tanden växer rätt igen.
#7 Det är möjligt att han lyckats skada tanden på nåt vis, hoppas att det går att fixa med en slipning och att han sen blir bra igen.
Ingen mer som har erfarenhet av vad det kan kosta?
Jag har fått tid hos vetten nu på torsdag kl 16.00.
Håller tummarna för att allt ska gå bra!!
Nu har vi varit hos veterinären.
Allt gick bra, de klippte av tanden med en klosax.
Det kostade 576:-.
#9 Vad var det för veterinär egentligen?
-' Malin Hultman
Evidensia heter dom, de är en filial till Strömsholms djursjukhus.