Frågor
Hej funderar på att skaffa 2 kaniner ute (eller jag typ drömmer) min plan är att ha dom i lekstugan med en Hage utanför men har lite frågor eller ganska många: • Hur gör jag buren rovdjursäker? • Ska man ha typ jord i hagen och sen ge lite gräs varje dag eller är det bättre med gräs en jord? • 2 hanar eller 2 honor? • Hur gör man med ljuset ska man ha en lampa i lekstuga? • Finns det någon ras som klarar kylan bättre eller funkar det med alla raser? Hoppas ni orkar svara<3
1. Nät i botten, tak och runtom. Tex svetsat fyrkantsnät. (beteshage)
Utebur = på ben, fyrkantsnät på dörren, gör den tung och stabil
2. Ja det går bra
3. Två honor eller kastrerad hane med hona
4. finns det inga fönster?
5. Alla skulle jag säga klarar det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Åtminstone hos mig är det nattsvart utomhus 18-19 av dygnets timmar under vintern så nog vill man ha en lampa även om fönster finns🙂
Finns inga fönster skulle jag dock inte ha den till djur. Vet inte hur vetenskapligt det är men i mitt eget huvud är det mycket bättre med ett fönster än fyra heltäckta väggar. Däremot tycker jag inte du behöver ha lampan tänd för kaninernas skull vintertid, jag upplever inte att det spelar någon större roll så länge de får lite naturligt ljus utifrån, annars hade jag nog tänt.
#1 ok bra tack men på fråga 2 vad går bra menar du? Med bra gräs eller bra jord? Och ja det finns 2 fönster tänkte bara inte på det hehe…
#2 ok men det finns 2 fönster så det är nog lugnt.
#2 Jo här med men jag tolkade det som att hon ville ha tänt annars också, att det inte fanns frågor :)
#3 Med vilket som :) Det man känner för själv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 ok då blir det nog jord!
• Ha nät på alla sidor, inklusive golv och tak. Ha ett så stabilt nät som möjligt, gärna med ram, och med små maskor.
• Det spelar ingen större roll, men om kaninerna inte är vana vid att äta gräs sedan innan måste de bli invanda med små mängder i taget.
• De flesta rekkomenderar en kastrerad hane med kastrerad/okastrerad hona. Men två honor brukar också funka. Men två hanar är det ingen idé att försöka med.
• Om det är mörkt i lekstugan även med fönster så kan du ha en lampa.
• Det funkar utmärkt med de flesta raser.
:)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds