Vad kan det vara?
Min ena honas päls ser rätt så konstig ut, hon fäller just nu men i själva pälsen finns det små vita som liknar hud som har "fallit" av . Hon har dessutom en fläck på ryggen där bara underhåret finns kvar, huden syns dock inte. Jag tror inte att dem vita prickarna är ohyra för att dels är dem platta o man kan smula sönder dem så är dem för stora. Har låtit andra kaninkunniga tittat på henne och dem flesta tror att det kan vara fällningen..
Ska naturligtvis ta med henne till veterinären men vill höra lite vad ni tror också.

vet tyvärr inte vad det kan vara=( Mn hoppas någon annan vet!:)
Vet tyävrr inte heller, hoppas nån kan hjälpa dig!
Mjäll?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#3 Mjäll är väll väldigt små vita prickar ? tror dem är för stora för att vara mjäll.
#4 det låter konstigt:/ Om jag var du skulle jag nog för säkerhets skull ringa till veterinären och prata med dem, de kanske vet det redan i telefon. Annars kan du ju boka en tid där:) Hoppas att det går bra

Det var mjällskabb.. o nu har min lilla o unghonan blivit smittad.

E de allvarligt??? X'(

Jävligt svårt att bli av med, jävligt smittsamt, jävligt dyrt att bota. (Ursäkta språket)
är de typ |--| så stora ( inte så bra förklaring för kaninen har typ mjäll å de är typ stora "plattor" typ, hoppas att inte ninen har de :/

Vi har redan varit hos veterinären o det var mjällskabb/mjällkvalster)

Så vad menar du?

Eftersom min lilla tjej är så pass gammal o då blir det svårare att få bort det.. annars kanske hon får gå på medicin resten av livet. Så jag måste nog avliva henne <3
men min kanin har typ mjäll eller liknande så kanske jg åxå vill veta om de va så :O :'/
#6 åhh…vad jobbigt:(
Bejja!
Du behöver absolut inte avliva kanin för den fått mjällkvalster!
Ber du om att få behandling hos veterinär så blir det rent ut sagt svindyrt.
Jag använder mig av ett medel som heter Flusa (250 ml flaska), finns att köpa på apoteket (beställningsvara),och på Granngården (tror dom bara har stora dunkar dock).
Det går till som så att man droppar 1 droppe Flusa/kg kanin.
Så väger kaninen 3 kg så är det 3 droppar.
Man provar med en droppe först för att se att kaninen tål medlet, en del kaniner kan få som en rodnad i huden andra syns ingenting på.
Nåväl funkar det, så droppar man medlet på i skinnet i nacken och på ryggen där kaninen har svårt att komma åt och slicka i sig Flusan.
Sen väntar du i 10 dagar och därefter upprepar du behandlingen.
Ibland krävs en tredje behandling.
Har du fler kaniner så ska alla behandlas samtidigt.
Gör noga rent i alla burar, (desificera).
En 250 ml Flusa flaska kostar runt 250-300 kr och räcker i flera år.
Ivomec som veterinären använder kostar flera hundra/behandling och djur.
Flusa har jag blivit rekomenderad av uppfödare som verkligen inte kan behandla alla sina djur hos veterinär.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
MVH
Marie

#15 Tack så himla mkt! jag fick tips? från en annan uppfödarr som har haft samma problem o hon sa att jag kunde testa aco- hårgele som fungerade på hennes kanin ( som var helt hårlös) o jag behandlar även mina andra ungar med det. Men hur många gånger tkr du man ska desificera? Räcker det att bara noga ta ut all halm (etc) eller ska man skrubba väggar mm?
Fungerar inte aco kuren så ska jag helt klart testa det du rekommenderar! S
skulle också bara vilja fråga hur lång tid det tar att behandla mjällkvalster?
Jag desificerade i gång, dvs ut med allt bottenmaterial,hö,halm allt.
Sen är det bara att sätta igång och skura golv,väggar, även tak invändigt om den bor i utebur på ben.Mjällkvalster kan finnas i t ex höet som kaninen har i buren. Så om man inte gör rent ordentligt så kan dom små rackarna komma tillbaka!
Du undrar hur lång tid det tar att behandla mjällkvalster!
När min ena kanin hade det så behandlade jag honom 2 gånger dvs under 20 dagar. Sen tar det ju ett tag innan pälsen växer ut, kommer inte ihåg hur lång tid det tog men kanske några veckor.
Så totalt 5-6 veckor, då ska du se en klar förbättring och inga mjäll!
Lycka till nu!
Marie

tack så mycket! ska tvätta ur alla burarna helt imorgon (även hos kaninerna som inte är drabbade) men hur många gånger tkr du man ska göra detta? Varannan dag?

Någon som vet om mjällkvalster/mjällskabb kan smitta människor?
När du har desificerat burarna så räcker det med vanlig rengöring som du brukar göra.
Jag gör rent hos mina kaniner varannan dag i kiss och bajshörnan och gör helt rent en gång i veckan ungefär!

Okej, ska fixa allt imorgon (: Min unge som ska flytta snart har fått det också ''/ dock bara lite… hur lång tid tar det att gå bort? På ett ung.