Belgisk hare vs Rex.
Funderar på att i framtiden köpa en till hona till flocken. Har just nu en kastrerad BH-hane och en okastrerad Rex-hona. Båda bott i flock innan. Vet inte vad jag ska välja för nästa ras. Inte mindre än Rex i alla fall. Osäker på om jag vill ha större än BH. Vad hade ni valt av dessa två raser? Eller hade ni valt en annan ras - och vad i sådana fall?
Jag har upplevt att både rex och harar kan vara lika speciella vid ihopsättning (speciellt honor), men i regel är det nog lättare med rexar. Annars rekommenderar jag starkt holländare. Har hittills inte träffat på en holländare som inte funkar i flock.
Not your mom, not your milk.
Varit inne på holländaren faktiskt, men det är väl inte jättemånga uppfödare här i Sverige?
#2 Kolla http://Solbackens kaniner.se/
Sett Martina mycket i kaningrupper, otroligt vackra kaniner! Men det är 50 mil mellan oss och vi har inget körkort. Transport brukar lösa sig men i första hand vill jag kunna träffa rasen/uppfödaren innan köp.
Funderat på lilla silver också, om någon har erfarenhet?
Det finns många uppfödare av hollädare, om än fler än av belgisk hare. Norrgårdens, Solbackens, Kolartorpets, Kaninbackens, Räfsebos, m.fl. Bara att googla runt lite :)
Not your mom, not your milk.
Kanske fransk vädur?