Tjock?
Kan en kanin dö om den är för tjock? Tacksam för svar!
Många djur kan få diabetes som vi människor. På sånt litet djur och hjärtat måste slå mer än mer vad den behöver. Vad äter din kanin? Vad tar du för hö? Uteslut pellets, gnagar mat. Hö / vatten är huvudfödan den måste man ha kvar. Jag skulle ta din kanin på diet. Om Du är osäker väg den och mät kaninen och vad det är för diet av kanin kan vetrinären kanske hjälpa dig via telefon. Eller gör En grundundersökning plus kolla tänderna hos vetrinären alltså . Då har du en bakgrund på din kanin om det skulle ske ngt annat.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
De kan dö av sjukdomar pga fetma. Och ja många överviktiga dör pga övervikten
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är de alldeles för tjocka kan det leda till att de inte kan tvätta sig själva, och det kan ju orsaka värre saker.
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Tack för alla svar! Min kanin kan fortfarande tvätta sig utan några problem. Min kanin väger ungefär 2-3 kg. Jag ger den kaninmat, knäckebröd, färskt hö, vatten, sallad och morotter. Missförstå inte mig just nu. Jag ger inte allt på en gång såklart. Det beror på. Vissa dagar ger jag den bara kaninmat med gräs och vatten. i bland släpper jag ut den i hagen så att den kan käka gräs. Det beror på.
#4 Vad ger du för "kaninmat"?
Ge morötter och knäckebröd som godis max 1-2 ggr/vecka :)
Sallad är med godis.
Vad är det för ras? 2-3 kg är rätt stort spann för en kanin
Det är en lejonhuvad ras. Jag ger den gnagarmat.
Vad kan jag ge den för lätt mat som gör den i alla fall mätt men mår bra och inte blir tjock utav?
#6 Gnagarblandning = godis. Så sluta ge det.
Hö, gräs, grenar, bladgrönsaker :)
Och ev lite pellets om det verkligen behövs (pellets inte blandningar)
Hur mycket är det bra för den att väga?
#8 Ok, tack! :)
#9 Individuellt. Gå på hullet istället för vikt.
Har du nytagna bilder på kaninen?
Jag kan ta en bild nu. Det är en lejonhuvad hane
#12 Lejonhuvad dvärgvädur eller lejonhuvad kanin?
Lejonhuvad kanin.
Jag kan säga hur den mår och beter sig. Min hane är alltid glad, äter dricker som vanligt och springer runt! :) Han kan tvätta sig som vanligt. ;) Den mår bra och är nyfiken varje dag! Jag kan inte säga en dag jag sett den ledsen.
#17 Tack för alla svar och din hjälp! :)
Men blir de mätta av vatten, hö och gräs? Räcker det?
#20 Ja pellets är bara komplettering till höet om de inte håller hullet :)
Grenar med blad tex är bra för tänderna.
#21 Tack. Men när bör jag ge gnagarmat? Hur ofta kan jag ge?
#22 Enbart som godis, lite lite, max någon gång per vecka.
Gäller alla kaniner :) Uteslut det i kosten och ge väldigt sällan.
Om de inte håller hullet utan så köp bra pellets istället :)
#23 Ok, tack så mycket. :) Kan du ge mig ett exempel på vad jag kan ge honom i dag?
#24 Har ju skrivit det? Hö, gräs och annat gott utifrån, grenar och bladgrönsaker :)
Inte allt på samma dag kanske i början, men höet ska ju vara där hela tiden :)
Tack. Har inte hö. Men jag kan bland annat ge honom gräs, lite pellets, vatten och morötter.
Du måste ju ha hö. De behövs för att tänderna ska slippas.
Du skulle ju inte ge pellets. Gnagarblandning är skit. Radfoder har jag. ta bort de skitet helt och åk och köp hö som kaniner BEHÖVER..
Oj, har du inte hö!?!??? Det är huvudfödan , kaniner äter det för sin tarmflora, slipar tänderna med! Deras tänder växer varje dag, du ska ha kvistar, gnagarpinnar från naturen. Du måste ha vatten och hö! Det vet kaninägare och veterinärer, mm. Bra hö !
#28 Men pellets är bra. Det är gnagarblandingen som är dåligt. Eftersom om du köper pellets är det ingen blandning. Läs Fridas kommentares så får du se.
Jag har däremot halm. Mina kaniner brukar delvis äta det och slipa tänderna med.
Det är bara i dag vi ej har hö. Annars har vi alltid hö.
Däremot kan man ge pellets med hö och vatten.
Hö får aldrig uteslutas , kaniner ska ha fri tillgång till hö! Vet Du vad dom händer med kroppen om dom inte får rätt föda? Pelkets enbart vid behov med hö och vatten. Gnagarblanding glöm! När man har ett djur ta hand om det också med rätt föda och stimulans. Vad är det inte du förstår???!
#34 De kan ha fri tillgång till variernade gräs också, speciellt tillfälligt :)
Hon skrev att det bara är idag, och så har jag gjort sommartid också, om höet tagit slut, gett varierande gräs istället den dagen
Jag gick ut för att ge mat till kaninerna. Jag gav de: Jättelite gnagarmat, en halvt morott, vatten och gräs.
#34 Kan du ta det lite lugnt, tack? Jag sa bara att det är i dag jag inte har hö. Annars har jag det hela tiden. Så jag gav lite gräs i stället. Jag gav också dem en pinne att slipa sina tänder med. Jag gav så himla lite gnagarmat. Jag ska bara ge gnagarmat en gång per vecka, kanske inte alls!
#36 Skippa som sagt gnagarblandingen. MOrötter är inte heller bra när de ska ner i vikt
Om det var min kanin skulle jag under en vecka ge:
-Hö så att det alltid finns.
-Goda grenar att tugga på.
-Rent vatten varje dag.
-Kanske 1 dl grönkål eller broccoli.
-1 msk pellets av god kvalité eller havregryn om kaninen växer.
Dvs ingen gnagarblandning alls.
Ok tack:)
#40 Skippa gnagarblandningen helt! Det är bar onyttigt
#41 Ok. Så det räcker med att ge pellets, en gren att tugga på och vatten? Blir det bra då? Är det hälsosamt och bra för kaniner? Jag vill att min kanin ska må bra och vara glad. Samt vill jag att den ska ner i vikt.
#42 Lite tips?!
1. Ha en dag i veckan där du bantar kaninen. Alltså ger du kaninen bara hö och vatten en dag i veckan.
2. Konditionsträna din kanin några gånger i veckan. Som tex låt kaninen springa upp på stora stenar.
3. Ge ca 2 msk pellets på en dag. Alltså en msk på morgonen och en på kvällen.
Hoppas att det här hjälper!
#43 Tack så mycket för alla svar och de tipsen du gav! :) Jag ska göra precis det du har skrivit! ❤️ Tack, tack!
#43 En dag i veckan hjälper inte, behövs dagligen strikt.
Uppdelat eller allting på samma gång spelar ingen roll på vikten, och egentligen denna årstiden behöver många kaniner inte ens pellets, så bättre att testa helt utan först.
#38. Jag vet att det är gräs också men nu skrev jag bara det jag kom på. Självklart tar jag det lugnt. Men du kan aldrig ha slut med gräs/ hö. Det var inte bara jag som hade åsikter om det. Hopas att det går bra ,
Ge kaninen enbart hö och gräs i några veckor. De behöver inget annat på sommaren! :) Sen kan du ge honom spenat, blad och löv som inte är giftiga för kanin. Inte mörötter, inte pellets, inte knäckebröd och absolut inte gnagarblandning. Sen är det viktigt att kaninen får röra på sig mycket. I en stor Hage eller i sele några timmar varje dag. Man kan byta ut hö mot gräs på sommaren men man får inte låta gräs ligga i buren länge. Max några timmar. Sen får man byta. Så hö är bäst om man inte kan plocka hela tiden. Som på natten. Har man en Hage med gräs i behöver man inte ge hö när dom är i hagen.
Emma
#46 Tack!❤️
#47 Så hö, gräs och vatten räcker? ;)
Jag gav mina kaniner hö, gräs och vatten. :) Blir det bra? Blir de tjocka utav hö, gräs och vatten?
#49 Ja det räcker! Grenar (t.ex. lönn, rönn, äpple) kan du också ge.
#50 Nej det blir inte tjocka av hö, gräs och vatten. Därför du bara ska ge det.
Tack för alla svar och alla tips? som ni gett! Jag är så himla tacksam! :) #52 Det gör inget! :)
#49 hö gräs och vatten blir jättebra! :) det mår dom toppen av. Om några veckor kan du väga honom och se om han tappat något i vikt. Det kommer han troligen ha gjort! :) Till vintern kan du behöva ge lite pellets men bara om du tycker att han känns smal. Finns många som bara ger sina kaniner hö och vatten på vintern. Ev lite bladgrönsaker osv.
Emma
#55 Okej, tack! :)
Jag ger inte mina kaniner gnagarblandning som sagt nu mer men det som är problemet är att jag har mycket gnagarblandning. Kommer det att ruttna? Hur länge får det vara?
#57 Kan du ha det på någon mörk torr plats? Inne i någon gaderob inomhus eller liknande? För då kan man stänga påsen eller lådan man har det i och förvara det torrt och mörkt. Då bör det hålla länge. Så kan du börja ge lite som godis när din kanin gått ner lite i vikt :) 1-3 matskedar i veckan max.
Emma
#58 Jag har gnagarblandningen i en hink. Hinken har ett lock på och jag har hinken i garaget. Det är torrt och mörkt i garaget.
#59 Då ska den nog hålla länge.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds