Kanin ser dåligt
Börjar fundera på om en av mina kaniner ser dåligt. Han är väldigt rädd av sig och vill inte att man rör honom alls. Dock kan han komma fram av sig själv ibland, men man får aldrig röra honom. Ibland när man sätter ner något i hagen kan han rusa rakt mot det i full fart och rakt in i det. I början trodde jag han attackerade, eftersom han varit aggressiv innan men inser nu att han verkar springa in i det utan mening. I hagen lämnar han även ytor helt orörda. Under buren och på olika fläckar är gräset jättelångt och helt orört, medan andra ytor är helt klippta.
Vissa dagar märker jag att han tvättat sig dåligt och därmed är tufsig i pälsen, andra dagar är den helt slät.
Jag har aldrig haft en kanin som sett dåligt förut, men det här känns som tecken på det? Är det veterinären som gäller direkt?
(Jag vet att han är mager på bilden, han hade inga muskler när vi hämtade honom och levde endast på pellets. Avvänjningen från obegränsat med pellets till hö och mindre mängd pellets gjorde att han tappade vikt i början. )
Medarbetare på Jättekanin.
Vit blåögda och vit rödgöda kaniner har en tendens till att se sämre. Vissa ser väldigt mycket sämre, andra ser man ingen skillnad på. Men det du beskriver låter som en kanin som ser dåligt. Mår kaninen dåligt av att inte kunna se så bra (blir stressad, går in i saker, osv), bör du ta honom till veterinären. Jag har själv en vit rödögd som "väver" med huvudet för att det tar honom lite längre tid att uppfatta sin omgivning eftersom att han är ljuskänslig, men han störs inte av det alls annars.
Not your mom, not your milk.
#1 Låter logiskt nu när du säger det. Där lärde jag mig någonting! :)
Tack så mycket för svar!
Medarbetare på Jättekanin.
Å vad fin kanin du har! :)