Otrygg efter kastrering?
Hej!
Jag har en hermelinkanin på lite drygt ett år som för en månad sedan blev kastrerad. Allt gick bra, det var frid och fröjd och två veckor senare åkte vi bort en vecka och lämnade honom hos mina föräldrar. Nu har vi varit hemma ett par dagar och han är så… nervös, harig. Han har alltid hoppat upp i soffan och knuffat på en för att bli klappad, nu får jag knappt tag i honom när han ska in i buren. Han är konstant på sin vakt och på helspänn när han väl låter en klappa och den här kaninen har aldrig varit rädd för någonting vill jag lägga till. Men det känns som att han inte litar på oss…
Finns det någon där ute som kan ha en idé om vad vi skulle kunna göra för att få honom att känna sig trygg igen? Om det nu är det som är problemet, han känns förutsägbar, tidigare har jag kunnat läsa av hans signaler men nu har jag ingen aning om vad jag har att vänta mig. Han verkar vara lika förvirrad som jag. Det fungerar inte med mat, det är han inte det minsta intresserad av. Han är i buren på nätterna och i vardagsrummet på dagarna.
Hjälp :(
Brukar ju tyvärr kunna bli så vid kastrering. Men avvakta ett tag för det kan ju ändras. Vissa kaniner som kastreras blir kelsjuka små grisar, vissa blir aggressivare och vissa bara ändrar sitt sätt lite. Det blir nog bättre med tiden! 😉 Lite tonårsfasoner kvar bara kanske!
Bara för att jag nu skrev det här inlägget så har han varit hur gullig som helst, i alla fall när det bara har varit jag ensam är i närheten och nu i morse fann jag honom djupt sovande på rygg i toaletten! Det krävdes flera puttar för att han skulle vakna och inse vad det var som hände. Och nu ligger han på vardagsrumsmattan helt utslagen och snarkar, men det närmar ju sig mer och mer en exakt månad sedan ingreppet.
Jag är bara en överbeskyddande hönsmamma som blir orolig så fort han inte beter sig som vanligt🤔