Få ihop kaniner
Kanske är alla trötta på denna typ av inlägg, men jag har ändå inte fått helt svar på alla mina funderingar trots att jag sökt och läst gamla trådar Min kanin sålde jag, köparna betedde sig dumt och släppte ihop hnm med deras hona som attackerade honom gång på gång… Han var väldigt rädd och uppskakad och fick flytta hem igen till mig <3 Nu har jag bestämt att få ihop honom med min kompis kanin så att vi kan ha kaninerna ett halvår i taget var så att man bara har kanin på halvtid ;) Ge mig alla era tips? på vad jag ska tänka på! Allt från hur länge burarna ska stå breve varandra till första mötet och burstorlek! Kan de bo i en innebur som är 120cm? Som ja förstått det ska det vara ok men gärna mer, men jag har inte riktigt plats för mer inomhus… Men de kmr ju få va ute och skutta varje dag. På sommrarna ska de bo ute i en stor utebur (175cm med två våningar) Kan de dela toalåda och höhäck? Båda kaninerna är rätt lugna och snälla av sig och vana vid hundar. Det är en kastrerad hane (teddydvärgvädur) och en steriliserad hona (dvärgvädur), enklaste kombon som jag förstått det? :)
tips? är att ha en Hage kopplad till buren så den blir större, först kan du ju ha dem brevid varandra i tex hagen så dem kan nosa. Senare kan ju du och din kompis eller syskon kanske ha dem i varsin sele så dem får träffas några gånger och vänjer sig till varandra. Tillslut kan du testa släppa ihop kaninerna i en Hage där du står och kollar i ca en halvtimme och kolla om det funkar och inte. Fortsätt ha dem i samma Hage då och då och kolla om de funkar. Om det funkar släpper du ihop dem och om inte börjar du om från början och testar, fråga mer om du vill något!
När du ställer burarna bredvid varandra så kolla på deras reaktion. Om de inte bryr sig om varandra vet jag inte riktigt vad det betyder, men om de vill bråka så ställ burarna såpass långt ifrån varandra att kaninerna inte når till den andra genom gallret. Om de bara nosar lite intresserat på varandra så kan du låta dem vara ifred ett tag och vänja sig lite vid den andras lukt. När (om de började) de har slutat vilja bråka genom gallret och accepterat varandra så är det vanligt att man byter deras toalådor, så de får känna på den andras lukt ännu mer. Man kan också byta hela buren, alltså sätt den ena kaninen i den andras bur.
Enligt jordbruksverkets regler så får två dvärgkaniner gå tillsammans på en kvadratmeter och större, alltså, de måste ha 0,5 kvm var. Men kortsidan på buren får inte vara kortare än 50 cm och våningana får inte vara lägre i tak någonstans än 50 cm.
Men jag skulle rekommendera att ha två kaniner på minst två kvm.
När det gäller att de får komma ut, många tycker det är mycket att de får komma ut 1-2 timmar om dagen, men jämför då med de 22-23 timmarna i buren.
Det bästa är att ha dem i frigående i ett rum eller i hela huset/lägenheten när de är inne. När de är ute är det bästa att ha dem i en stor bur kopplad till en ännu större Hage. :)
Ja, de kan dela toalåda och höhäck, men ha en stor toalåda isåfall, så de inte behöver trängas om båda går samtidigt.
Ett litet tillägg, det är väldigt ovanligt i Sverige att man steriliserar honor, så hon är nog också kastrerad. ;)
Hoppas du fick svar på dina frågor!
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Tack för svar!! Min kompis passade min kanin och hade deras burar breve varandra i en vecka, hon sa att de kikade på varandra precis i början å sen brydde de sig inte mer så de stod galler mot galler :) känns ju bra att de iaf ej försökte bitas haha Jag kan ej ha kaninerna frigående tyvärr, har resten av familjen att ta hänsyn till och de vill inte det :( plus att min kanin kissar i min säng om man inte har stenkoll haha Men jag har haft honom inne förut så jag vet att de har spring i benen och inte kan sitta instängda hela dygnet! Så egentligen är en bur som är 100x50x50 ok enligt lag? Känns superlitet för kaninisar… Eller menar du att vardera kanin måste ha minst så stor yta…? Ute har de både stor bur +tillkopplad Hage + fristående Hage, så där har de gott om plats! I juli kommer vi sätta ihop dem är planen, nu är min kanin hos mig och hennes hos henne, men jag ska iväg en vecka ovh då ska han bo där igen och få ha galler emellan, kanske byta bur pckså då rå :) å sen ska båda ninisarna flytta hem till mig och då ska ja se om ja kan få ihop dem på en stor neutral yta :) Har en stor kattlåda! :) Jaha? Jag har aldrig haft en hona, men min kompis sa att hon var steriliserad ^^
#3 Jag läste fel hos Jordbruksverket, egentligen får två dvärgkaniner gå på en 50x50x50 cm yta, de måste ha 0,25 kvm var (0,3 kvm från 2019) … Det är väldigt litet… :(
Oooooj skojar du??? Skulel jag aldrig klara av å utsätta stackarna för!!! :o Jag börjar me att se om de vill gå ihop, sen så fall nu i vinter får de peova 120 buren och märker jag att de tkr de är för lite så får jag lösa de! 50x50?! Helt sjukt hoppas ingen har de… Knäppknäpptknäppt Eller de borde väl va 100x50? Då blire ju 0,5kvm, eller tänker jag fel?
#5 Oj hehe, ja, 100x50 ska det vara… Då blir det lite större iallafall 😊
Jag gillar inte att skriva mått och siffror, det blir alltid fel! X(
Haha ja lite större ;)