Kostnadseffektiv bur?
Jag tänkte skaffa 2-3 uteburar och försöker hitta bra men billiga burar. Jag vill ju att dom ska funka ett tag så jag vill att dom ska följa dom nya reglerna som kommer. Frågan är nu om det finns några billiga burar att köpa som ändå har rätt mått (hittar bara med gamla mått och har inte plats för gigantiska burar), eller om det gäller att bygga bur själv och isf vilket tillvägagångssätt är billigast men ändå bra och hållbart? Hur har ni byggt? Vilket material har ni använt och har ni koll på ungefär vad buren gick på i pris?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi tänkte tvärtom mot hållbart. Vi gjorde våra burar så att det lätt går att byta ut de delar som påverkas (viktigast med golv). Så att jag inte skulle behöva oroa mig för att kaninerna fick i sig något konstigt men utan att det skulle bli problem då något gått sönder (tex golv helt enkelt för att de börjar bli äckliga eller hyllor för att kaninerna gnager).
Vi gjorde dom också så stor att man kunde dela av dom utan att hamna under måttet, eller öppna upp till större utan problem (så vi gjorde ett system som kunde variera mellan 8 och 2 burar eller nått mellanting (vanligtvis 4 burar däremot).
Om det är intressant så byggde vi en ram (som vi målade för bättre hållbarhet) där man bara kunde lägga in golv (i flera bitar så att det är enkelt att byta eller lägga in plankbitar om det är vad vi skulle ha). Vi fäste fast hyllan (fast skaffar vi kanin igen så tänker jag ha ett flyttbart bo/hylla, det är nog enklare). Fäste fast mellanväggar (som även de lätt gick att byta) och häftade fast nätet mer häftpistol.
Nätet var det dyraste helt klart men även med det så kostade det inte många hundra. Att göra våra burar.
edit: det finns ju artiklar om hur man lätt gör en av fraktpallar om du har tillgång till det.
Edit2: vi använde också mycket av det vi redan hade, tex en dörr var en del av en gammal skåpdörr
l'm back
Oj, att nätet var det dyra? Vad köpte du då för material till själva buren? Jag har kikat på formplyfa men det går åt två st skivor till en bur på 80x120x80. Har även kikat på fasspon (såna tunna brädor som sätta ihop bredvid varandra) men då krävs det massa målarfärg och då blir kostnaden samma som för Formplyfa men ger mycket mer jobb. Har sett såna burar gjorda av pallkragar men jag har inga och dom kostar en del att köpa och sen tillkommer ju ändå nät, botten och tak. Jag är nog liite mån ändå om hur buren ser ut också. Dom ska ändå stå mitt i trädgården. Jag har kikat på den här modellen av bur (både vid köp alternativt hemmabygge) för jag tycker det känns bra att kaninerna får två våningar och har möjlighet att komma ner på marken hela året, vi har ju inte så mkt snö nån längre tid här nere. Den går ju också enkelt att sätta till en typ av Hage så kaninen får mer yta. Den blir isf lätt att byta botten på. Har tänkt mig ett löst hus som även blir sitthylla. Dock har jag tänkt att börja lite produktion för självhushåll. Så det kanske inte är så smidiga burar egentligen? Jag tänkte ha ett separat system för ungdjur (men inte kommit på hur än).
#2 vi hade ju uppfödning till självhushåll och det var därför vi gjorde burarna avdelbara (eftersom vi hade gotlandskaniner så dom tog längre tid på sig att växa).
Vi använde mycket som redan fanns men även byggplywood (tror jag det var) och råspånt (tror jag det heter). Vi köpte alltså det billigaste i träväg man kunde köpa.
Vårt står dessutom under skärmtak så just tak behövde vi inte bry oss om
l'm back
Men är det inte smidigare att ha hona och hane i varsin bur och när ungarna är större så flyttas dom till annan bur (som kanske då är uppdelbar)? Mina burar står på ett sätt så dom är utsatta för väder så känns som att vi behöver hållbara burar. Annars kan sambon få byggplyfa (eller vad det heter, skivor av limmad större flis) billigt från jobbet men det är inte så hållbart mot väder och svårt att måla täckande. Du har inte lust att lägga upp en bild på dina burar så man ser konstruktionen? Tänker just på hur dom är uppdelbara.
#4 Fast honan och hanen fick ju vara kvar det var bara det att dom fick bo lite mindre om det behövdes mer burar. Det var jättepraktiskt med avdelnings bara burar
Beroende på vad du har till hands så kan det var värt att bygga ett skärmtak då det hjälpte jättemycket på sommaren då det var varmt, då det regnade, då det stormade, då det snöade etc. Men har du inte material redan då kan det ju bli dyrt
l'm back
Jag tänkte ha utstickande tak på buren. Kanske inte täcker helt från alt men täcker ju bättre än inget.
#6 Grejen med skärmtak är att det bildas en luftficka som gör så att det inte blir så jättehett när solen ligger på och inte jättekallt på vintern heller.
Men jag förstår om du inte har möjlighet, det var bara så bra för våra kaniner så jag ville bara tipsa 🙂
l'm back
Ja absolut men jag har inte den möjligheten. Från början tänkte jag ställa buren under vedsjkuletvedskjulets tak men det funkar inte med måtten så tyvärr.
#7 har du fått något pm från mig?
#9 Jo har bara inte hunnit svara än
l'm back
Det är lugnt. Det blev så konstigt när jag skickade bara. Så jag visste inte om det gått iväg.