Hemmakär kanin??
Haha, måste bara fråga om era kaniner också är hemmakära? Min kanin älskar att gå promenader, men hon vill helst gå samma runda runt huset, (helst flera varv) och ibland går hon ner till ett ställe där det finns buskar osv. Det som är lite tråkigt är att vi har en äng och en skog preciiis framför oss, men hon vill inte gå dit. Jag brukar ta med henne i transportburen till skogen eller bara bära henne till ängen, men hon springer bara tillbaka hem, upp på trädgården. Haha hon har ett jäklans bra lokalsinne ialafall för ibland har jag gått en bit in i skogen men hon drar sig hemmåt ändå.
En gång hade jag glömt att stänga buren, så hon hade varit ute hela natten, (det var bajspluttar lite här och var på gräsmattan på morgonen). På morgonen satt hon en bit bort från buren och käkade gräs. Hon hade alltså inte gått någonstans. Det var ju en jädrans tur iförsig (och att inte ett djur hade tagit henne) men tyckte ändå det var konstigt? Vi har en häck som gränsar till grannen och där kan hon ju smita igenom.
Vi har tävlat i Kaninhoppning men det är såklart längre bort och där hittar hon ju inte hem, haha. Men ska jag öva på detta, ta ut henne i skogen ändå? Eller låta henne gå på trädgården? Jag tycker det är tråkigt att gå samma väg hela tiden, och vill ju även att kaninen ska få lite ombytte. :-)
( Grupp: måste bara skriva av mig, eller beteende, häsla och skötsel? Hoppas jag valde det bästa alt.)
Kanske hon känner lukten av andra harar/vildkaniners revir ute på ängen, eller till och med lukten av rovdjur, då är det ju smart att hon inte springer på ängen och lämnar sina egna spår där så att rovdjuren kan hitta henne i buren på natten sen..
Låt henne gå samma runda, hon får säkert massor med stimulans ändå, för det finns nya lukter runt huset varje dag :)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 okej, vad synd! Det har jag inte ens tänkt på. Men vi har mycket harar och rådjur här. Det har till och med kommit rävar, och då hittat kaninens bur vilket gjort att hon blev vettskrämd.
en räv*
Öppen äng vill inte kaniner vilda harar vara på för öppet för rovdjur buskar gillar iallafall våran kanin. Han skuttar flera varv runt busken där vi är. Jag har långt, långt koppel . Han har lärt sig att man måste gå runt andra hållet man säger Upprepande runt kopplet är för kort och han kan nästan själv. Vill att han ska få egen vilja , tillit och undersöka själv. Sitter i gräset och kopplet är fastspänt. Så då kan man ha koll på mitt barn och kanin. 😊
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#4 Aha, okej! Ja, jag brukar alltid låta kaninen få gå dit hon vill och undersöka osv. (när vi är på tomten)
Vi kan vara ute i timmar finns gräs , tar med mig vatten ,lite extra gott med bladgrönsaker . Plaskdamm, vattenlek för min dotter med lekplats och med grönt område sitter med min dotters kanin på filt nära en skuggplats med sol och nära en buske. Tur att denna park har det ! 😅Så länge jag har kaffe så klarar jag dagen med picknick! Det gillar kaninen han är fruktansvärd social vill vara med!
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜