Aggresiv kanin
Hej!
Jag behöver er hjälp nu.
Nejko har, sedan Imse flyttade hit i oktober blivit aggresiv. Båda är kastrerade och de går inte tillsammans.
Nejko var en kanin som hade mycket energi och var väldigt snäll och skulle alltid komma fram och hälsa och ville bli klappad hela tiden.
Men nu, är han som förbytt. Eller ja, det blev han i oktober. Han kommer inte fram, bits och rivs. Han tycker inte om mig längre alltså. Han bor med sin kompis Lollo och det funkar sisådär. Hon brukar bli arg på honom ibland, då får jag sära på dem, men annars går det bra.
Jag har lite knep att jag t.ex. alltid bär Nejko först osv. Men det är t.ex. när jag ska ta in honom från hagen som han är som värst! Han vill inte bli fångad och slänger sig efter mig, för att hugga mig. Vet inte hur många ärr jag har från honom. :(
Jag har alltid tänk att detta går över, men det gör det inte, vilket jag har insett nu.
Vi hopptävlar även och där är han jättesnäll och vill väldigt gärna bli klappad. Men det är fortfarande inte samma som förut. Förut var vi ett team, men nu vet jag inte.
Jag är verkligen jätteledsen för detta och saknar min gamla Nejko jättemycket :(
Tack på förhand, betyder guld om ni vill hjälpa mig.
Det blev ingen bra text och går inte riktigt att förklara allt, men jag tror ni förstår helheten iallafall :)
Finns det en möjlighet att det kan lukta Imse av t.ex din jacka, byxor osv när du är med honom. Ifall du har samma kläder som dagen innan du var med dom eller så.
Har också haft en kanin som varit aggressiv när jag luktade annan hane, och när jag inte luktade annan hane. Skulle bitas, rivas, attackera och hängde sig fast i mina ben ibland. Så var han för 6-7 år sedan, men ju äldre han blev ju snällare blev han trots samma energi.
Finns det något annat han gör som han inte brukade göra innan Imse flyttade hem till dig? :)
#1 Okej tack :) Det har jag faktiskt inte tänkt på, det ska jag genast ändra!
Innan fick han vara i en lite större Hage, han fick ju all uppmärksamhet då också eftersom att Lollo och han bodde tillsammans då också. Han får fortfarande mycket uppmärksamhet, men inte riktigt lika mycket.
Börja successivt vänja honom med din närvaro att du får visst lov att vara vid honom och att det är du som bestämmer. Några saker som jag gjorde när jag skulle hantera en Osäker kanin? var först att låta kaninen lukta på dig genom att du tar fram handen. Om kaninen skulle direkt reagera ilsket kan man backa och göra ett annat steg. Man kan sätta kaninen i en Hage (oavsett om det kommer vara kämpigt att få dit den) sedan kan man sätta sig i hagen med den. Ha även något gott med dig som tillexempel en pellets bit av något slag. Om kaninen skulle reagera ilsket mot dig ska du inte visa någon rädsla utan visa att du inte bry dig. tips? kan va att ha lång ärmat och även kanske vantar. När kaninen lugnat ner sig och blir intresserad av godsaken kommer någon gång (ha tålamod!) kaninen fram till dig. Då kan man ge den en godis bit. Och så håller man på så ända tills den har vant sig med din närvaro. När kaninen har vant sig kan man sakta men försiktigt hålla fram handen så att den får lukta på den. Om den viker sig undan gör det inget utan man kan försöka lite senare. Men viker den inte sig kan man sakta och försiktigt börja klappa den. Accepterar den det kan man försöka att lyfta den. Genom dessa steg kan man lära kaninen att bli buren. Genom att vänja kaninen att bli buren är ett stort framsteg i hanteringen av kaninen. Vad jag har lärt mig när man ska tillexempel mata kaninen, fylla på mer hö, vatten osv. Det är att ta allting väldigt försiktig. Långsamma rörelser för annars kan man stressa upp kaninen som leder till att den reagera aggressivt. Dra inte handen eller hö osv ovanför huvudet på den. Den ser då inte vad som försiggår och blir även då stressad. Stegen som jag nämde där uppe kan man även kö i buren, kan dock vara lite tuffare eftersom det är kaninens revir. Från hagen kan man även göra samma sak där, var noggran bara att ingen annan kanin ställer sig i centrum. Kanske är det så att Nejko blir stressad av en annan kanin? Och att kaniner bråkar gör många kaniner, försök inte lägga dig i deras bråk om inte det skulle bli allvarligt så att en kanin skulle bli allvarligt skadad. Men kaniner behöver ibland bråka lite för att se vem det är som bestämmer. Om de aldrig får det klart för att de inte hinner bråka klart kan det leda till att det bråkar ännu mer. Hoppas detta var till någon hjälp, lycka till i fortsättningen och hoppas Nejko blir som sitt gammla jag igen! Kram!
Det är nog dina kläder som lmse. Älskar din Youtube kanal föresten
Luktar som Imse. Jag skrev fel
Antagligen är det något runt omkring honom som han inte är nöjd med. Kan vara att du luktar annan hane, att han inte vill bli lyft, att han inte är nöjd med sin burkompis eller att han inte trivs i sin bur på något sätt.
Testa att ändra på allt du kommer på, en grej i tagen för att se om han reagerar annorlunda.
Håll på med den nya saken i minst en vecka för att se om det blir någon förändring.
Många kaniner blir mer jobbiga mot sina ägare när dom blir lyfta mycket. Vissa beter sig helt annorlunda i flera dagar efter. Kanske är det något sånt han reagerar mot. Testa att bära honom genom en transportbur eller sätta ihop hagen med buren så han slipper bli buren så mycket.
Om det inte blir någon skillnad så kan du testa att ha olika kläder mellan honom och din andra hane (kan ju iofs vara lättast att testa detta först). Om du inte luktar annan hane kanske han beter sig lite snällare.
Om detta inte heller funkar kanske det kan funka att byta ut hans revir, han kanske vill ha en större bur eller ha en mer öppen planlösning, eller trängre. Många går till attack när dom känner sig trängda.
Och om det inte heller funkar kanske du kan testa att separera honom med honan. Har själv en kanin som verkligen vantrivdes med att ha sällskap. Men det skulle jag testa sist, är inte så vanligt vad jag vet att dom inte trivs med en kompis. :)
Ett sista tips? är att kolla upp om han har ont någonstans. Kaniner visar ofta inte att dom har ont men att bli aggressiv kan vara ett tecken på det. En undersökning hos vet där dom går igenom hela kaninen kan vara bra att göra. 🙂
Emma
#3 Okej tack så mycket :)
Han har ända sedan han kommit hit för ungefär 1,5 år sedan varit osäker men väldigt snäll. Han har alltid varit den kaninen som blir mobbad (han blev det av sina syskon).
Vi har haft honom själv medans vi byggde den buren han har nu (förut gick de bara ihop i hagen då honan är väldigt strikt med sina "regler", inga trånga utrymmen, buren var inte så stor som den är nu) men då var det värre. Han var surare då när han var själv.
Jag har 2 hanar och 2 honor, så jag kan skifta plats på alla (det andra paret har jag bara satt ihop en gång, men det gick inte så bra så ska vänta ett tag). Men min mamma tycker inte att vi ska byta för den andra honan är väldigt kaxig (4 månader och vill para sig hela tiden, och jag vet att det kanske var lite tidigt att prova att sätta ihop, men Imse är såpass lugn och snäll) och eftersom att Nejko är en väldigt Osäker kanin? som har fått mycket stryk, så är hon rädd att han kommer bli superrädd.
Lollo och Nejko bråkar ganska ofta i hagen. Hon är väldigt uppmärksamhetskrävande och när jag går förbi hänger hon sig på gallret och Nejko kommer också fram och vill hälsa, men då jagar hon bort honom. Han blir väldigt rädd och lägger sig och trycker i ett hörn.. Vilket kanske har en inverkan på att han är arg på mig?
#6 Okej tack så mycket!
Jag ska prova att lyfta honom i transportburen istället, går inte att sätta ihop buren med hagen då de bor högst uppe i fackburen.
Jag ska absolut prova dina tips?, tack så jättemycket!
Tack så mycket för alla svar! Det värmer att ni vill hjälpa oss :)
Men tycker ni att jag ska sära på dem, eller låta dem vara?
#7 Om honan jagar honom och han är rädd för henne så tycker inte jag det låter riktigt rätt. Man vill inte tvingas bo med någon man är rädd för liksom. Då får dom inte ut så mycket av varandra egentligen.
Ska man ha ett kaninpar så ska dom ju må bättre av att bo tillsammans. Tycker ofta det är många som säger att alla kaniner mår bättre av en kompis, och så kan det mycket väl vara. Men det måste vara RÄTT kompis. Likadant som hos oss människor. Vi vill inte tvingas bo med någon som jagar oss och får oss rädda. Ett kaninpar som bor tillsammans ska vara balanserat tycker jag. Och visst att det kan få "bråkas" lite om rangen då och då, men tycker det max få ske några gånger per år. Inte någon gång i veckan eller månaden. Då är det för instabilt tycker jag och ingen av kaninerna mår bättre av att ha det så. 🙂
Du kan ju testa om han mår bättre med den andra honan om det skulle vara så att han inte trivs ensam. 🙂
Emma