Första kaninen
Hej jag ska precis skaffa kanin vi hämtar den troligtvis om 1 vecka vad bör jag tänka för eftersom att det är mitt första husdjur? hur ska jag få dd lita på mig? Hur länge borde jag vänta efter jag hämtad den innan jag börjar testa träna in tricks o hoppning osv? Är de nåt annat viktigt jag bör tänka på?
Rekommenderar dig att läsa på Kaninmagazinet.se. Där finns en massa bra artiklar om allt du behöver veta :)
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Kommer det vara en innekanin eller utekanin? Vilken ras? och vilket kön? Vilken ålder?
Ha alltid buren helt färdig när den kommer, med matskål, vattenflaska/vattenskål, hö och kanske någon leksak.
Kaninen ska alltid ha fri tillgång till hö och vatten.
Är det en kaninunge? Kaninungar måste vara absolut minst 6 veckor gamla när de skiljs från sin mamma, men det bästa för dem är att de är 8 veckor. Större kaninraser behöver vara ännu äldre.
(jag antar att det är en dvärgkanin nu) Kaninungar behöver mer pellets. Skaffa en pelletssort innehåller mycket fibrer och lite fett. Ge den minst en halv deciliter om dagen, om den blir mager får du öka och om den blir tjock så får du minska. När kaninen blir större så behöver den mindre pellets, men minska alltid med väldigt lite i taget.
Är det en vuxen kanin? Pellets brukar man ge vuxna kaniner, men inte alla behöver det. Ge den en/några matskedar pellets om dagen, och om du märker att den blir tjock eller mager så får du minska eller öka på pelletsmängden. Pellets ska ha högt fiberinnehåll och lite fett.
"Gnagarblandning" ska man helst skippa helt, det brukar vara en massa fett, socker och onyttigheter i det.
När det gäller att bli vän med sin kanin så är det viktigast att tänka på att inte gå för fort framåt.
Låt den vara i buren och göra sig hemmastadd i den det/de första dygnen. Var mycket runt buren då, prata för/med kaninen eller läs högt för den och ge godsaker genom gallret då och då. När du känner att kaninen är hemmastadd i buren och börjat äta hö och dricka ordentligt, (ofta äter de inte det första dygnet på ett nytt ställe av "chock") så öppna buren och låt kaninen bestämma själv när den vill ut. Om den är ute så koppla en Hage eller liknande till öppningen i buren så kaninen inte smiter iväg direkt. :)
När kaninen är ute måste den också få gå tillbaka in i buren när den vill. Sitt med kaninen och jaga den inte. Klappa den lite (men vissa kaniner gillar inte att bli klappade) och ge godsaker när den kommer fram till dig, så den kopplar ihop dig med något bra.
Du kan börja selträna kaninen när den är ungefär fyra månader. Köp en sele i en liten storlek och ha ett koppel som är minst en meter, H-sele är den bästa nybörjar-selen och en av de vanligaste sorterna (det finns också bröstsele och bogsele) .
Börja träna hoppning är bäst när kaninen är ungefär 6 månader.
Börja med väldigt låga hinder så kaninen fattar vad den ska göra, och höj långsamt.
Men, ja. Kaninmagazinet har väldigt många bra artiklar.
Lycka till med nya kaninen! :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Läs fakta böcker om kaniner!
Har du några frågor så kan du skicka ett PM Privat meddelande till höger.