Stärka relationen
Min hane på ett år har blivit väldigt frånvarande. Eftersom han som liten inte gillat att bli buren eller hållen så har jag inte tvingat honom. Istället har vi myst på hans villkor men sedan hände något, var i skolan när plastsyskonet hade varit uppe med honom ensam och nu är han främlingsfientlig. Dvs han hatar främlingar, stressar upp sig, stampar i golvet springer iväg och gömmer sig när någon annan en mig kommer.
Dessutom vill han inte längre våga sig fram till mig heller. Vet inte vad som hände den dagen för fick aldrig svar. Han blev inte skadad men vet att hon kan vara intensiv så han blev nog väldigt rädd.
To the point.. Skulle vilja laga relationen med Kongo med hjälp av ev träning och aktivering. Vet inte hur jag ska gå till väga riktigt.
Har ni några förslag?
Har han någon hage/är han lös i ett eller flera rum? Sitt med honom länge och bara var där. Prata med honom eller med dig själv, läs högt, ge honom någon liten godsak så fort han kommer nära dig. Klappa honom bara om han kommer fram och hoppar upp i ditt knä eller så.
Om du är där utan att göra något så lär han sig att han inte behöver oroa sig för dig, och om han får godis av dig så lär han sig att koppla ihop dig med något bra.
Lycka till! :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Läs högt för honom. Gärna fakta bok om kaniner😉
Prata med honom lugnt.
Smek försiktigt över hans huvud när han kommer fram till dig