Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1229 ggr
CelsiusT
0

Bygga sommarbur

Jag tänkte bygga en sommar-kaninbur. Har lite staket liggandes sen vi köpte till trädgården, sånt där grönt som är flätat i varandra. Ca 5x5cm maskor. Kan jag använda det till sidor och tak? Kaninerna är ganska stora, ca 4kg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sånt här nät

ninor
0

Kaninerna kommer ju inte komma ut genom det om de väger ca 4 kg. Däremot kan ju andra djur ta sig in och jag hade inte lämnat dem i en sådan bur under natten. Kanske kan du använda hönsnät också?

CelsiusT
0

Vad är det för djur som kan ta sig in?

CelsiusT
0

Jag tänker att många använder ju kompostgaller (maskstorleken där är ju ungefär 5x10cm) när dom bygger burar och även många färdigköpta burar har samma storlek på maskorna i nätet. Hade varit intressant att veta vilka djur som är ett hot mot kaninen som kan ta sig in. För i så fall borde man ju inte använda kompostgaller heller?

Usagi_
0

#4 Små köttätande djur som iller och mink kan ta sig genom, har folk sagt. Men jag har kompostgaller ändå, är ganska säker på att det inte finns mårddjur här hos oss. Det är sant det du säger att man inte borde använda kompostgaller då eftersom de ännu lättare kan ta sig genom dessa. Fast jag tror att de flesta ändå använder kompostgaller till Hage. Vet du om att du har rovdjur nära dig kanske du kan använda både det nät du har hemma och hönsnät? Så blir det extra starkt och inte lika klent.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

CelsiusT
0

Okej. Flera färdigköpta burar vi kollat på har stora hål. Har även sett en del burar på blocket med kompostgaller. Vet inte att vi har sådana djur här. Inte riktigt deras miljö här. Men är det bara det man är rädd för? Att små rovdjur ska ta sig in? Finns det någon annan nackdel med sånt staket som nät? Är en tillfällig bur så känns inte så värt att lägga pengar på att köpa nåt till den egentligen. Men är ändå intresserad av att höra om det finns några större nackdelar med sånt nät.