Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 673 ggr
AnnaWallin
0

Kanin fått sämre aptit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hane (dvv) på 9 månader har näst intill slutat äta sitt kraftfoder/pellets. Han smakar lite på det och sen låter han det vara eller välter ut matskålen i buren (han brukar kunna välta den när han ätit upp annars). Jag tycker att han äter sämre med hö också. Utöver detta så tycker jag att han beter sig som vanligt. När det är matdags (morgon och kväll) så brukar han alltid bli helt överlycklig när jag ropar "mat" men nu är han svårare att locka på. Maten han får är en blandning som uppfödaren gör själv.

AnnaWallin
0

Kan det bero på att det blivit varmare? Kan kaniner få sämre aptit då? Honan på 9 veckor som vi har äter hur mycket hö som helst och bajsar dubbelt så mycket (minst) än vad han gör! Har en fläkt i vardagsrummet där kaninburarna är mot värmen.

tiger tok
0

Ja, kaniner kan tappa aptiten lite om det är varmt, men håll koll så att han dricker och du kan ju alltid ringa och kolla med kanin kunnig Veterinär! Om han här van vid gräs så kan du byta ut höet till gräs eller ge båda, om man plockar mycket grodblad och maskrosor så brukar det vara mycket uppskattat!

AnnaWallin
0

Dricker tycker jag att han gör som vanligt i alla fall. Har börjat introducera gräs och det äter han väldigt gärna :) Tack för svaret #2

Peak303
4

Jag rekommenderar dig att byta ut de där fodret till ren pellets. Då det i stort sätt bara är godis just nu.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[AnimeV4]
0

Jag skulle nog ha lagt in kylklampar istället för att låta fläkten stå på mot dem. De kan säkert bli påverkade av draget precis som marsvin, tänker jag. Lite konstigt att det bara är den ena dock. Hur ser tänderna ut?

Håll marsvinen svala - http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714c1fb9cb462239060458-hall-marsvinen-svala?discussions-1

Håller med #4 om att det ser ut att vara en del onödigt i kraftfodret. Jag antar att din kanin behöver kraftfoder för att han växer. Stämmer det?

AnnaWallin
0

#4 och #5 Han ska få äta enbart pellets nu framöver då vi haft denna maten just för att han skulle växta till sig 🙂

Ska testa med kylklampar!
Har endast fått framtänderna kontrollerade och de såg väldigt fina ut (har aldrig haft några problem). Han får dagligen äppelkvistar som han älskar att gnaga på som tur är!

Peak303
0

#6 Ändå inget bra "växa" foder. Då det är en massa socker och fetter. Och inte proteiner!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

AnnaWallin
0

#6 Okej tack, ska jag köra enbart pellets som "växa-mat" i så fall? :)

AnnaWallin
0

Med hö som huvudfoder såklart… Det har han iof alltid haft och ätit mest av.

[AnimeV4]
1

Oxbow kanske är något att kika på? DYRT, men tror det ska vara bra!

frejaspluto
0

Här har våran kanin också tappat aptit. Men han dricker och äter hö iallafall. Jag byter ut vattnet oftare och har det kylskåpskallt. Usch det är jobbigt och äta mat i värme.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

AnnaWallin
0

Kan det även vara en teori att han strejkar lite för att han fått en ny granne för 1 1/2 vecka sedan? En hona på snart 10 veckor.

AnnaWallin
0

#11 Har också börjat byta vattnet oftare. Min är innekanin men det blir ju fortfarande varmt inne liksom.