Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 516 ggr
Smilla Kanin
0

Hantera lättskrämd kanin

Hej!

Inez flyttade till mig för 3 veckor sedan. Vi blev superbra kompisar på bara 2 veckor. Men sedan förra veckan hände det en grej. Hon blev skrämd i selen när en kompis var ute och gick med henne (jag var också med). Vilket gjorde att kompisen drog väldigt mycket i kopplet.

Men nu går det bara upp och ner hela tiden. Hon är egentligen en väldigt social kanin. Men hon blir osäker och stressad när jag ska ta upp henne i hagen  eller sätta ut henne i hagen. Jag brukar sitta kvar och prata med henne när hon äter sin pellets på kvällen. Det har hjälpt en del. Men vissa dagar är hon superglad och supersnäll, medans andra dagar är hon livrädd för mig.

Jag vet inte vad jag ska göra för att träna bort detta. Jag blir ledsen för jag vill inte att det ska vara såhär. 

Min mamma säger att sälja henne kan vara ett alternativ senare, men det finns inte på kartan. Innan händelsen var vi ett superbra team men nu så vet jag inte vad jag ska göra. Innerst inne så vet jag att det kommer gå, men jag vet inte hur jag ska få bort det.Hon är snart 4 månader :)

Tack på förhand.

[RC1393]
2

Det har bara gått en vecka, ge henne tid! Kaniner kan lätt bli osäkra om de blivit skrämda innan de boat in sig ordentligt. Umgås med henne under kontrollerade former (inga koppelpromenader) och låt henne se att det går att lita på dig. Ha inte bråttom att ta ut henne i sele sedan när hon hittat tilliten till dig. 

Tre veckor är en väldigt kort tid att ställa om sig till ett nytt hem, därför är det viktigt att inte ha bråttom. Vänta hellre för länge än för kort tid med att göra nya saker med din nya kanin, så riskerar ni inte tappa tron på varandra. Lycka till!

Smilla Kanin
0

#1 Okej tack. Misstänkte också att jag hade lite bråttom. Tack så mycket :)

Kaninlover4life
0

Låter ju som att hon börjar bli lite upp i tonåren också, det blir bättre sen! 😉