Aldrig torr kring underlivet
Min dvärgvädurs hona är nästan aldrig torr runt sitt underliv. De luktar urin om henne och hon börjar tappa päls kring där. Jag rengör hennes toa ofta. Någon som vet vad detta beror på? Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Hjälp!
Do not forget to smile!
Jag tycker det låter som om hon skulle kunna ha Urinvägsinfektion eller eventuellt njurproblem, rekommenderar att du tar henne till en kaninkunnig veterinär då hon i såna fall behöver antibiotika.
Om du gör en sökning på "kanin urinvägsinfektion" eller liknande kan du nog läsa mer och se om fler symptom stämmer in på henne.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Tack så himla mycket för svaret! Ska söka runt lite…
Do not forget to smile!
Det kanske är livmoderinflammation om inte problem med kisseriet? Har hon flytningar?
Hon behöver en liten trip till veterinären. I detta vädret är det inte bra att vara smutsig. Fluglarver är inte kul.
Tvätta av henne varje dag tills du får tid hos veterinär. Det svider väldigt mycket att ha urin på huden.
Min hane kissade på sig ett tag (dock inte av Urinvägsinfektion utan av stress från en annan kanin) och vet sa att tvätta varje dag och smörj in med vaselin så det bildar en hinna mellan hud och urin.
Veterinären trodde dock att det var Urinvägsinfektion så han fick antibiotika i 10 dagar, 2 ggr om dagen och smärtstillande 1 gång om dagen i 5 dagar. 🙂
Emma