smutsig vid baken
Hejsan! Vi är relativt nya kanin ägare och har en lejonhövad hona. Idag upptäckte jag att hon hade bajs runt rumpan, fick bort klumparna men hon är ju smutsig i pälsen där nu. Så ska jag hjälpa henne få bort det med eller kan hon sköta det själv? Vi städar buren varje dag och hon har inte fått något nytt foder men däremot en ny bur med tillgång till en stor gräshage, kan hon ätit för mycket gräs? Vi har nu satt henne på enbart hö och stängt av buren. Hon är lika pigg som vanligt iaf. Hur orolig ska jag vara för att hon ska drabbas av fluglarver eller liknade nu?! Har absolut inte sett något sådant i buren men ändå! Tack på förhand!
Ni borde hjälpa henne bli av med det. Ta en blöt handduk och ljummet vatten och torka. Bra att buren är avstängd och att du tänker på fluglarver! Gräs måste vänjas in väldigt långsamt, annars får de diarré.
Tack för ditt snabba svar #1 ! Man blir så orolig över dom. Hur skyddar jag henne bäst mot fluglarver? Kan man ens se sånt i buren?
Förebyggande - god hygien och rätt kost. Håll rent i buren och utedelen. Byt plats på buren ibland. Var inte för snabb med kostbyte. Ge rätt kost.
Det är diarré och/eller bristande hygien som är boven i detta. Enkelt att förebygga!🙂
Jag tycker att du ska börja om med att vänja in henne med gräs. Vänta tills magen är bra först och ge bara hö och vatten under tiden. Sen kan du börja med att ge litelite gräs och öka successivt. Jag skulle ge varje mängd i 3 dagar. Börjar magen krångla får man gå tillbaka till en mindre mängd.