KaninUngar?
Hej, jag har en kaninhona på 6 månader och hon har blivit parad för ca 3 veckor sen. Hon har boat och blivit mer aggressiv, kan man känna om hon har ungar i magen? parningen blev inte så där super bra då hon sprang iväg hela tiden, men min hane kom ju ändå på henne ibland och hann göra lite.. Är ändå osäker om hon är dräktig eller skendräktig?, när ja va med henne la hon sig ner för o vila, då la ja mitt öra mot hennes mage och det var som om att något alltså något som "puffade" kan magen eller tarmarna röra sig eller var de kanske en unge? "puffandet" upprepade sig ett par gånger och magen kurrade eller mer knorra.. hennes bröst är utåt och ja vet inte om de alltid är de?! Försökte lyssna på min hanes mage men hörde bara hans andetag! Någon som vet om de är ungarna som rör sig eller bara hennes mage?!!! Tacksam för svar!!!!
Det finns uppfödare som parar vid 6 månader också, det behöver inte alltid vara fel. Men ja, helst ska man nog vänta någon månad till.
I vilket fall, det är jättesvårt att säga ifall de är dräktig eller inte, en del är så bra på att gömma det. Men om hon blivit lite sur nu när det bara är en vecka kvar, så är det nog ett ganska säkert tecken på att hon har ungar i magen.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#2 Betyder inte att det är bra. Och denna blev parad redan vid 5 månaders ålder tydligen. Bättre för honan att vänta, finns ingen anledning till att stressa och para en liten bebis :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 ja man kan para de mellan 6 månader och innan ett år, men ville ha ungarna så tidigt som möjligt till sommarlovet, hon är 6 månader och blir snart 7 så det är ju lugnt. och jag har känt två ungar så nu vet jag att de är ungar som är där inne.
+ min hane börjar bli för gammal så också en anledning till att jag verkligen villa para henne. 😉
#4 Kan, ja det kan man, även efter ett år. Men 6 månader ändå ändå väldigt tidigt, fortfarande bara bebis :(
Och du skrev att hon är 6 månader och parad för 3 veckor sdan (när inlägget skrevs) = 5 månader när hon paras
Men snälla. Läs på för sjutton innan du medvetet parer en kanin. Använd den här sista veckan till att läsa på så mycket du bara kan om kaniner och kaninungar. Man tar inte kullar bara för att "det är kul" och de är söta. Skulle du göra samma sak med en häst eller en hund tex. ?
#7 jag har läst på en massa, men var bara lite osäker på om de var ungarna som lät vilket de var och nu har hon fått 3 fina och friska ungar! och #6 nej hon blir 7 månader den 24 maj och nej de är inte för tidigt att para vid 6 månader man kan som tidigast para då och eftersom min hane är 4 år nu i år ville jag para så for som jag kunde. Men tack för era svar!
#7 nej jag para de inte bara för kul och att de är söta utan också för att båda försökte para sig och då fick jag tanken varför inte låta de göra liksom, eftersom att de ville. och båda är super snälla och har bra gener så vrf nt. jaja iaf idag är ungarna 3 dagar och mår bra! tack för era svar och hjälpen..<3
#8 Du väljer själv om du vill ta till dig råd eller ej.
4 år är ingen ålder för en kanin, så hade kunnat vänta menmen gjort är gjort oh hoppas att det kommer att fortsätta att gå bra.
Det finns redan massor med kaniner i Sverige som behöver hem. Man avlar på fler kaniner än vad efterfrågan kräver. Ska man ta kull så ska det vara av en god anledning och inte bara "varför inte".
Not your mom, not your milk.
#4 "ja man kan para de mellan 6 månader och innan ett år"
Vadå innan ett år? Finns inget som säger att kaninen ska ha kull innan den är 1 år.
4 år är inte alls gammalt för en hane. En hane kan para sig hela livet.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
hoppas ungarna mår bra i alla fall men tänk på att åtminstone min hona var fortfarande tonårs sur när hon var 6 månader så var försiktig så du inte stressar henne för mycket vet inte hur det blir när två så starka hormonobalanser möts såhär.