Hjälp! Sprallig Kanin
Hej Ifokusare!
Jag har en väldigt sprallig kanin.
Så fort man skall ta i honom eller plocka upp han så sprattlar han som tusan så man kan knappt få tag i honom. Man tappar ju nästan han 😭
Har ni någon tips? eller ideer hur jag ska underlätta detta eller typ hur man ska få bort det? Vill ha en gosig kanin ju ;)
Gosa med honom när han sitter på golvet/marken. Gosa på sätt han gillar och när han vant sig vid dig börja gosa försiktigt på andra delar av kroppen så han vänjer sig. Så fort han verkar tycka det är jobbigt gå tillbaka till att gosa på sättet han tycker om. När han tillåter dig att ta på honom över allt och han är avslappnad kan du öva på att lyfta lite och sen sätta ner honom igen. Kan ta lång tid och många kaniner tycker aldrig om att bli upplyfta eftersom de kan uppfatta det som att ett rovdjur tagit dem.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack! Ska försöka! :D
Få kaninen lita på dig först , mata från handen ta inte upp kaninen låt han få känna vid dig först. Sen känner du nog nu kan jag ta i famnen . Ha kaninen frigående hemma, låt kaninen undersöka . Så gjorde vi för att jag tror att djur överlag måste känna, lukta, vara nyfiken , känna sig bekväm, vi hade kaninhemmet öppet första dgr och han skuttade fram och tillbaka kände på möblerna, luktade, skuttade på våra ben utan att vi tog på kaninen, lät han vara sen på kvällen kom han bara lade sig brevid min dotter. Tålamod….
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Har samma problem med Charlie & Cora. De avskyr när jag lyfter upp de, och jag skulle hata mig själv om det stressade ihjäl de så mycket
Vad ska jag göra för & vänja de vid att jag lyfter de & att de litar på mig, utan att jag måste ''muta'' de?
Jag hade en kanin förut som hata att bli lyft. Han var lugn när man hade honom i famnen (om han fick sitta upp över axeln) men han blev jätteaggressiv (högg efter allt han kom åt) i flera dagar efteråt. Lyfte man honom inte å¨flera dagar var han snäll som ett lamm. Jag lyfte honom helt enkelt inget om det inte var absolut nödvändigt! Han hade en stor Hage runt buren med pall så han hoppa in och ut själv, han lärde sig vilka tider det var dags att hoppa in på kvällen (matdags) och låg still för att få sitt halsband innan han fick hoppa ut (han var skicklig rymmare och svart så han hade halsband med reflex och telefonnummer så det var lättare att hitta) och blev gärna gosade med när han fick sitta på backen.
Man får helt enkelt ha massa tålamod, testa sig fram vad som funkar och anpassa sig till sin kanin.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu