En eller två?
Hej! Jag ska om några veckor skaffa kanin, och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha en eller två. Jag tänkte därför fråga här vad ni har för åsikter och erfarenheter. Vad har funkar bäst för er?
Har du plats så absolut två tycker jag :)
Kastrerad hane med hona eller två honor
Men personkemi mellan dem är superviktigt, och stor yta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Två, skulle jag säga. Speciellt om de är väldigt framåt och orädda :)
Om det är två blyga kaniner så kanske de tyr sig mer till varandra än till dig, och då är det nog bättre att köpa bara en. Och sen en kompis till denne lite senare.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack för svar! :) Det är så svårt att bestämma sig, jag har plats men jag tänker på t ex hur man gör när den ena dör, tänk om den andra då slutar äta eller något liknande. Eller om jag inte får ihop dom, då kommer ju inte båda kunna vara frigående=mindre plats för en av dom. Samtidigt vet jag ju att de flesta trivs bättre tillsammans och vill kaninerna deras absolut bästa. Men lutar nog mest åt att ha två, vill bara höra vad ni har för åsikter. ;)
Jag föredrar att han två, men i separata burar.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Har också 2, som jag försöker bonda, vilket just nu känns som ett hopplöst evighetsprojekt:/ Det som hände var att honans kompis, en hane som hon älskade, dog knall och fall, och honan blev väldigt ledsen och helt osocial med oss:/ och jag kände att hon behövde en ny kompis. Ångrar nu att jag tog en till, eftersom jag inte får ihop dom tyvärr… Men tycker i princip att 2 som går ihop är bäst för kaninerna. Men får man inte ihop dom och inte har yta att ha dom isär så är det ju inte så kul (om man inte är beredd att göra sig av med den ena)..
#3 Köp ett färdigt par som redan fungerar då? =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Absolut två! Att få se hur kaninerna interagerar med varandra och berikar varandras liv är helt underbart! Är du orolig för bondingen så köp ett färdigt par.
Rekommenderar också att adoptera ett redan bondat par, det där med att få kaniner att komma överens kan ibland vara knepigt och ta tid (höll själv på i ett halvår med mina två) men det är så absolut värt det när de väl har sällskap av varandra, har sett en stor personlighetsutveckling hos mina, de är definitivt nöjdare med livet nu!
Det finns ju djurhem som ibland har redan bondade kaniner, Djurens Chans (som jag själv adopterat från) har t.ex. tre stycken par som söker hem just nu, både hane/hona och hona/hona.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
När jag och min man skulle skaffa kanin så valde vi att skaffa en hane pga att vi ofta kan vara hemma på dagarna (jobbar lite om varandra) och han då hela tiden skulle ha sällskap av oss.
Nu har vi ändå valt att skaffa en hona (som vi får hämta om knappt 2 veckor!) just för att vid dom tillfällena som han faktiskt fick vara själv så brister det i hjärtat på mig.
För att slippa gå igenom en bondingprocess så skulle jag idag skaffat två som redan kommer överens på en gång!
Hoppas jag bidrog med något 😃
Tack så jätte mycket för alla svar! :) Jag lutar mer och mer åt att ha två stycken och tänkte skaffa kullsyskon för att minska risken att det inte går ihop. Det är inte själva bondingen som jag tycker är problemet, utan ifall de inte skulle gå att få ihop.
Absolut två. Kaniner har fantastiskt stort utbyte av varandra och de värmer i hjärtat när man ser dem tex sova ihop eller tvätta varandra.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Absolut två om du har plats!
#10 Hoppas att det går bra! Hoppas på en tråd när de införskaffas med massa fina bilder 😉
#11 Tack så mycket! Jag tänkte göra en bildtråd eller något sådant när de kommer. :)