Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1396 ggr
Gnobius
0

Hur bor kaninen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vi har skaffat kanin som heter Peppar och hon är 3år hon har alltid varit ute och kommer vara det nu med men tycker lite synd om henne för hon sitter i samma hörn hela tiden när jag tittar (hon har varit på andra ställen i buren för det finns pluppar) på bilden ser ni att hon sitter alltid i nedre högra hörnet har en Hage som hon får springa i på dagarna som är ca 1x2m Tänk inte på plasten under just nu för det är mest för att skydda trallen tills jag lagt en platta till buren där

frejaspluto
1

Har ni bara plast där? Skaffa mjukare för ömma tassar brukar små kaniner ha. Om hon är rumsren skaffa mattor. Kaniner gillar mjukt och skönt. Vi har vanliga mattor från Ikea. Flecce filt för det är skönt och roligt ovch nafsa på. Tänk på inskaffa gnagarpinnar från naturen. Äpplekvistar med eller knoppar eller blom på ör bara nyttigt deras tänder växer varje dag. Tänk på att inte stressa upp henne om hon inte känner er. Ge mat från handen så Jon får tillit. Färska kryddor, timjan , koriander och citronmeliss är min dotters kanin älskar det. Den buren dom ni har är bra.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Gnobius
0

Ja just nu har vi bara plast där vi vet inte vad vi skall lägga där eftersom det regnar ibland så då känns inte en filt så bra och vad jag vet så kissar hon lite på undervåningen men mest i ett hörn på övervåningen

Adirfen
0

#2 Ett tjockt lager med exempelvis sågspån funkar ju också.

BlaCo
0

#3 Ja, fast du menar nog kutterspån ;)

Adirfen
0

#4 Där jag bor kallas det oftast för sågspån. Men absolut. Vi pratar om samma.

BlaCo
1

För att minska förvirringen för den oinsatte finns här en sida som tydligt visar skillnaden på de två typer av spån som nämnt ovan, håll till godo!

http://olssonsravaror.com/wordpress/?page_id=323

frejaspluto
0

Kutterspån och sågspån är nog lika bra det är två skilda saker jag trodde också ett tag att sågspån och kutterspån va samma. Det finns människor som har som jag, kutterspån och sågspån det finns underlag i det mesta fall. Till våra kaniner.

frejaspluto
0

Funderar ni på kastera henne ? Det är en bra grej, det finns bra trådar om det här olika faktiskt. Honor är känsliga och mer risker för utsatt livmodern. mm. Hon blir mer lugnare, Snällare, kissar mindre på filtar , tom sluta lämna revir på saker och ting, ( revir, plats ) ha hö bredvid toan för hon oftast kissar. Dom knaprar i sig hö oftast kissar och bajsar dom då. ✨✨✨🌺

BlaCo
0

#7 Problemet med sågspån är att det kan damma, vilket kan skada kaninen i det långa loppet

frejaspluto
0

Jo, du behöver inte berätta det , typ många har de här i forumet, och sågspån är det vanligaste man väljer och det finns olika kvalité .

emms
0

Har ni en gräsmatta där hagen är?

Jag skulle isf flyttat buren dit och satt ihop med hagen och byggt ut den en del. Kompostgaller är billigt och bra. Så får hon lite större plats att springa på. Under vintern skulle jag dock ställt buren på golv igen. Blir så lerigt annars 😉

Att hon sitter på samma ställe beror nog på att hon är uttråkad. Ha ute henne ur buren så mycket som möjligt och se till att det finns roliga saker att göra även i buren. Tunnlar, grenar, om du ger henne någon slags pellets kan du gömma den över hela buren så hon får aktivera sig med.

Kaniner sitter eller ligger oftast still flera timmar mitt på dagen. Det är då dom är som minst aktiva. Under morgonen och kvällen är dom som mest aktiva. Så att hon sitter stilla mitt på dagen är inget att vara orolig över. Men sitter hon still morgon, middag och kväll så har hon säkert tråkigt och väntar på att något roligt ska hända.

En sak de flesta kaniner brukar tycka om är att vara ute och utforska i sele. Är hon inte van vid sele brukar det gå att vänjas in på någon vecka. Börja långsamt. När hon är bekväm kan du ta med henne ut på promenader i trädgården eller om ni har någon närliggande skog/dunge/äng. 🙂

Hoppas du fått lite bra tips?. Jag såg även att du inte har någon sitthylla/hus i buren. (Om du inte har det på delen man inte ser) Tänkte bara informera om att det är lag på att ha någon slags hylla som kaninen kan sitta på och under. Det är ju inte lätt att veta om du aldrig haft kanin innan 🙂

Emma

Gnobius
0

Hej igen I facket man inte ser finns ett litet hus som hon kan stå på och gå in i. Man ser iof inget i det rummet kom jag på nu 😁 och angående hagen och flytta ner buren till gräs så vill jag gärna det men problemet är att jag inte ser henne då pga stora staket vid altanen så jag ser henne inte då och jag bor vid en gavel så därför har jag det så 😁

Gnobius
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lagt in en matta som jag tror skall funka har även lagt in massa grenar från äpple träd hoppad hon trivs med detta

frejaspluto
0

Haha, vad fint! 😄, ☀️☀️

Gnobius
0

Hur går ni med era burar när det regnar? Mattan som hon sitter på i undervåningen är helt genom blöt nu tex hur har ni löst det?

frejaspluto
0

Har du inget tak? Presenning på taket , parasoll, har du ngt varmt till kaninen ? Filt, halm som håller värmen med vägg. ? Ett skydd mot rovdjur, vara själv, gosar ni med kaninen så den blir social? Även om den inte vill va envis på rätt sätt, för husdjur ska kunna ha tillit till sina ägare. Jag vet att det funkar ha bara tålamod … Ge inte upp..

Gnobius
0

Jo då vi leker med henne minst 1 timme om dagen sen är det ok väder så är hon ute p gräsmattan flera timmar. Men hon har ju ett rum i sitt hus som är fyllt med halm och vindtätt men skall hela buren va skyddad mot regn?

frejaspluto
0

Asså, nja, alla tänker olika . Men jag skulle bara isolera från fukt och regn. Min ena syster har en liknande bur som ni och hon köpte bara parasoll större än taket så regnet rinner ned längre från kaninhuset. Men jag tror att ni klarar er köp en planka platt större än taket så rinner det ned på kanterna. Hon köpte parasollet så kaninen kunde välja sol och skugga. 🌸

frejaspluto
0

Mysiga ni är med kaninen. 🐰🌷🌷jag är heelt fantasi lös just nu med lösning.