Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 734 ggr
[Bibbi the star]
0

Skaffa kanin?

Hej, Jag funderar lite på att skaffa en utekanin. Är inget måste. Jag undrar lite vad man ska tänka på när man skaffar kanin. Skötsel, hälsa och sånt.

LillaSigne
0

Ska du ha ute kanin är de oftast bäst att ha två så den inte blir ensam, inget måste men de är bra ^^ Tänk på att ha stor rymlig bur och ställ den där den är skyddad från väder. Du lär också behöva Hage så den kan ut o leka ^^ Kaniner äter mest bara hö men man kan också ge dem lite pellets, o man kan ge dem lite grönsaker osådär ibland. När du köper kaninen så se till att de kollat tänderna och sådär ^^,

Kanin123123
0

Viktigt att tänka på; behöver mycket plats och uppmärksamhet (är sociala djur) alternativt att man skaffar den en kompis. Ska den bo ute måste du ha en bur som är säker mot rovdjur. Kaniner mår bäst av att få äta hö, de behöver aktivitet/motion dagligen dvs släpp ut de på en yta där de kan hoppa och leka. De kan i perioder fälla mycket päls så viktigt att man borstar och sköter om så det inte fastnar i magen (kan inte spy upp hårbollar som katter kan). De va det jag kunde komma på just nu ialf :)

[Bibbi the star]
0

Vad ska jag ha för slags "stängsel" till hagen? Kan man ha två honor/två hanar tillsammans eller bråkar dom då?

Kanin123123
0

Det är även viktigt med tuggleksaker/grenar för tänderna. Tänderna växer hela tiden och därför behöver de saker att gnaga på :)

Kanin123123
0

Helst en hane och en hona eller två honor. Det är inte rekommenderat att man har två hanar ihop de då oftast inte kommer överens :)

LillaSigne
0

Du kan använda kompostgaller till hagen ^^

[Bibbi the star]
0

Okej, klarar kaniner av vintern? Misstänker attdom inte gör det men vill va säker :)

LillaSigne
0

Ja dom tar kyla bättre än värme! Så länge man har en bra isolerad bur o mycket halm ^^

Kanin123123
0

Om du har kaninen ute hela hösten så kommer den klara av vinterkylan då pälsen kommer växa men har du den inne under hösten och helt plötsligt tar ut den under vintern så kommer den inte klara av det. Men det är viktigt att man ser till så de har vatten hela tiden (att den inte frysit till is) och att de har hö.

[Bibbi the star]
0

Okej, det visste jag inte! (: Eftersom jag har en massa irriterande maskrosor i trädgården så undrar jag om kaninerna kan äta det utan att bli sjuk? Menar bara om det skulle hända att dom råkar smaka :)

Kanin123123
0

Kaniner kan äta maskros/maskrosblad men det är bra att man introducerar de till det i små mängder ifrån början så magen vänjer sig. Alla kaniner är olika och vissa är mer könsliga för nya saker än andra så alltid bra att ge lite gran och öka successivt för varje dag. :)

[Bibbi the star]
0

Hur många gånger om dagen ska man ge dom mat? Hur ofta ska man borsta dom?

Klaaraa
0

Vad kul att du är intresserad av att skaffa kanin :)

Här följer en lista på vad jag tycker att man bör tänka på innan man skaffar en ny familjemedlem:

* Kommer du ha samma intresse för kaninen om 10 år?

* Har du plats? En kanin behöver en rymlig bur, men bör även få komma utanför buren minst en gång om dagen.

* Alla kaniner blir inte gosiga och lugna. De flesta skulle jag säga är pigga och gör hellre andra saker än att sitta still.

* Har du pengar till veterinärvård, vaccinering och ev. kastrering.

* Vilka är föräldrarna till kaninen? Se till så att de har ett bra temperament och inte har bettfel i släkten.

* Kaniner är väldigt sociala djur. Jag rekommenderar att man har minst en kompis. Alternativ att man ägnar mycket tid åt kaninen. 

* Köp inte från en djuraffär. Djuren där kan ofta ha sjukdomar och vara svåra att få tama. Adoptera från djurhem eller köp från uppfödare. 

* Läs på om den rasen du är intresserad av. Stora kaniner äter och bajsar mer än mindre raser exempel.

* Tänk på att kaninens mat ska bestå av nästan bara hö. Ge han/hon ett grovt hö. I vissa fall kan kaniner behöva pellets (när de växer t.ex). 

* För att få en frisk kanin måste den få i sig rätt kost, komma från friska föräldrar, få mycket Motion och kärlek. 

Lycka till! Detta var lite på vad du bör tänka på :)

[Bibbi the star]
0

Tack så mycket för alla svar! Nu ska jag leta efter en liten "fluff" och en fin bur! :) Tack för hjälpen!

Kanin123123
0

Kaniner ska ha fri tillgång till hö och vatten, du ska alltså se till så de alltid har hö att äta. De kan också äta basilika blad, persilja o andra kryddväxter. När det gäller pellets så ska det ges som godis, dvs inte alls mycket, samma gäller frukt, om kaninen äter för mycket frukt/pellets så kan den bli tjock vilket riskerar dens hälsa, den kan också sluta äta hö (som är nödvändigt för den) och därför kan den börja må dåligt. Man rekommenderar ungefär 1-2 matskedar pellets/kg/dag (om man nu vill ge de dagligen, räcker med 2-3ggr i veckan)

Usagi_
0

Kaninmagazinet.se är en jättebra sida om kaniner, de har artiklar om allt man behöver veta! Tänk på att buren inte behöver vara isolerad, risken är att det isoleras in istället för att isolera ut kylan. Bara du har massa halm på ett ställe så kaninen får det varmt, så kommer den klara vintern utmärkt :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~