Sommarbur
Hej! Om en vecka ska jag hämta en liten dvärgvädur. Håller på att bygga en fyrkantig, flyttbar sommarbur, där den ska gå dygnet runt den årstiden. Hade tänkt ha kompostgaller i botten men blev nu tveksam. Det är ju så kraftigt och stumt och om marken inte är helt plan är jag orolig att kaninen ska kunna fastna med benen i hålen. Vad tror ni? Vill ju att den ska kunna springa runt utan besvär. Fördelen är förstås att den lätt kommer åt gräset. Jag har även "minknät", som jag ska använda till väggar/tak och kanske räcker det även till botten. Vore det ett bättre alternativ? Hönsnät finns också men det blir väl för klent? (Annars borde det ju forma sig bra efter backen) Bör jag ha något slags regn/vindskydd på en del av buren? Presenning/plåt? Kommer att bygga ett litet krypin, upphöjt från backen, som ska stå i buren.
Skulle säga att kompostgaller är snällare för tassarna än minknät i bottnen. Funkar jättebra på plan mark. Så beror ju lite på hur er trädgård ser ut. Kan man ha den där det är plant bör det funka jättebra.
Har du mycket skog runt omkring dig skulle jag inte våga ha hönsnät i bottnen. Bor du i ett bostadsområde hade jag antagligen kört på det.
Räven kommer igenom hönsnät men inte kompostgaller.
Alla små minkdjur kommer igenom kompostgaller med inte helt säkert att de kommer igenom hönsnät. Försvårar det definitivt iaf.
Jag tycker att vind/regnskydd i iaf ett hörn är bra. Om det skulle regna från sidan och blåsa mycket. Och regnskydd över 1/3 - halva taket. Byggplast funkar utmärkt för detta. Men har man presenning eller liknande blir det ju även solskydd 🙂
Emma
Tack så mycket för svar :-) Jag bor på landet så skippar hönsnätet. Hade nästan blivit inställd på att ha minknät o botten men nu känner jag mig lite kluven. Grejen är att jag byggde botten i buren efter måtten på kompostgalleret. När ramen var färdig så tyckte jag att jag gjort buren onödigt hög och det hade blivit bättre och mer markyta för kaninen om jag "la den på sidan" istället.. Har ett himla besvär med att fundera ut allt så det blir perfekt, haha
Okej, jag kör på plåt. Har ändå lite spillbitar liggande hemma. Då är det kompostgaller som gäller alltså.. Och isf blir bottenytan knappt 90cm istället för 110cm bred.. Vilket känns lite synd..
#4 Vissa gärna en bild när buren är klar🙂
Om jag vågar visa upp spektaklet 😀 ja, men ska jag göra 😊 inte säkert att jag hinner färdigt till nästa helg men då har jag en stor hundbur till ninen sålänge
Hm, använde mig visst av fel smileys..