Kulldagbok- tjuvparning
För ett tag sedan lyckades min kaninhona på 1,5 år rymma in till en hane. Jag väntade och såg om de kom några kaniner men jag trodde sen de va så längesen hon rymde in till honom så att jag trodde de int blev nånting. Hon hade byggt ett bo med massa päls och allt, och jag gick runt och sa att hon var skendräktig?. Så efter ett tag så tänkte jag ta bort håret för så har jag gjort förut när hon varit skendräktig?, och då har hon slutat. Men nu när jag tog bort de råkade jag ta på nånting litet som kändes som en nakenråtta. 6 st kaninungar låg i boet. 1 var död på morgonen efter men dom andra kändes feta och goa. Jag tänkte nu som ni säkert läste i rubriken göra en kulldagbok. Mamma: Zemla dvärgvädur/holländare Pappa: Alvin lejonhuvad/hermelin Hoppas ni vill följa tråden!
Tass Lycka till
ska bli kul att följa, även att det var en tjuvparning :) ❤️
Grattis till småttingarna och Lycka till! Ska bli kul att följa. :D
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Jag har en viktig fråga! Imorse och ikväll när jag tittade till dom så låg det massa hö över boet. Lämnar hon dom? Eller gömmer hon dom bara? Dom är hyfsat feta tycker jag och varma. Hur ser dom ut när dom är undernärda?
#6 dom brukar gömma dom ordentligt. Det syns när de inte får mat, de blir tunna och skrynkliga nästan direkt. :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
En sak jag märker nu är att hon dricker VÄLDIGT mycket och det bubblar lite i magen på henne. Hon är pigg och springer runt och äter som hon ska men hon har druckit 3 gånger nu på typ 10 minuter och man hör om man kommer nära med örat mot hennes mage att det bubblar. Har det nåt med ungarna att göra?
Mina honor med ungar dricker också väldigt mycket, jag tror det är bra för mjölkproduktionen, de behöver mycket extra vätska och mat för att kunna ge di åt många ungar. De växer ju jättesnabbt! Kaniner måste ha nån sorts supermjölk i sina juver 😃
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
jaa ellerhur! #9
Det är så mycket man undrar över när man får en kull för första gången. 😂
Ååååh, vilka pluttisar! En är ju alldeles fläckig, så läckert!
Hon har gjort ett väldigt fint bo, din Zemla :)
www.alrunans.weebly.com/
Ja hon är så duktig #12 :) De blir 3 st svarta med lite vitt i ansiktet och på tassarna och en som ser lite japantecknad ut och en vit med svarta fläckar :)
Grattis till de små sötingarna💕 Tassar in här jag med😻
Zemla har haft löst bajs i svansen och i rumpan nu några dagar? Vad kan de vara? Råkade jag börja ge henne pellets för snabbt? Vad ska jag göra åt de? Jag kan ju inte sluta med pelletsen pga ungarna. Idag gav jag henne däremot gräs men de har varit löst bajs i svansen sen ungarna kom..
Hur mycket pellets ger du henne?
typ inte ens en halv dl. Men när hon inte har ungar får hon inget pellets, och jag kanske råkade börja för snabbt med pelletsen utan att hon fick vänja in sig. Kan de vara därför?
Men jag måste ju ge henne pellets eftersom hon har ungar :(
Du kan lugnt skippa pellets några dagar, inte ens säkert att det behövs alls. Som sagt, jag hade gjort som jag skrev ovan.
Okej:) för direkt jag ger henne pellets brukar hon bli jättedålig i magen
Då blir det nog bra om du slutar helt tills hon är bra i magen igen, och sen börjar med VÄLDIGT lite pellets åt gången ;) Hennes jobbigaste period kommer bli om ett par veckor när ungarna börjar äta mer, så du har gott om tid att vänja henne vid pellets ;) Lycka till!
Tack så jättemycket för hjälpen :) #22
Vad har du för pellets förresten?
Kanske är hon känslig mot just den du har och behöver någon mildare på något sätt.
Emma
Kan vara så! Men jag vet inte vad de heter utan de fanns i en tunna på arken zoo. Men har bara gett de som godis. Men jag ska köpa selective när hon behöver pelletsen. När behöver hon de som mest?
#25 Det låter bättre 🙂 Har läst på arkens lösvikt pellets att den innehåller mjölkpulver så det kan vara därför hon reagerar på det.
När hon behöver det som mest får någon med mer kaninungevana svara på 😉
Emma
Ja, det är nog antagligen pelletsen hon reagerar på.
Min hona behövde pellets mest de första tio dagarna för hon var väldigt sliten och trött efter dräktighet och födsel (men det behöver ju inte betyda att det är samma för din hona), så jag gav henne en extra bit banan dagarna precis efter födseln. Sen slutade jag med banan och hon fick istället dillkvistar och några stycken solrosfrön tillsammans med pellets varje dag.
Nu är ungarna tre veckor och det verkar räcka bra med bara pellets och hö till mamman, för ungarna äter rätt mycket hö själva också :)
www.alrunans.weebly.com/
Honan dricker ju extra mycket också, så det kan ju vara en av orsakerna till lösare bajs.
www.alrunans.weebly.com/
Okej då ska jag åka förbi arken och köpa ett bättre pellets🙂
Jag längtar såååå mycket tills dom börjar hoppa runt i buren😃
http://kaninmagazinet.se/2012/november/kaninungens-utveckling-klar.html Här finns en del nyttig information
Tack så mycket :) #30 Idag är dom 4 dagar gamla och alla 5 lever.
Så söta!
Zingo ;D
Alla lever och mår bra fortfarande och på torsdag blir dom 1 vecka gamla😂 När brukar dom öppna ögonen?
vid 11-12 dagar brukar ögonen öppnas ;)
Åh vad skönt att de lever och mår bra, duktig mamma Zelma!
www.alrunans.weebly.com/
När kommer det fler bilder👍 Har bytt konto. Gick under ❤️Rabbit❤️innnan
Jag kan ta några bilder ikväll om ni vill🙂 Zemla blir inte stressad av att jag är där utan jag tror hon litar på mig till 100 %👍
När dom har blivit lite större kommer jag behöva hjälp av er med färger och kanske kön🤪
Nej vad gulliga och fina färger😍
Oj! Vilka färger. Gillar den japantecknade.
Imorse hann inte jag ge henne nytt hö så jag gjorde det när jag kom hem runt halv 3. När jag kom till buren så hade hon grävt bort den pälsen och det höet som låg ovanpå ungarna. Alla levde och var varma ändå men vad kan det här bero på? Hon var JÄTTE hungrig när jag gav henne mat, så kan hon ha grävt i boet för att komma åt hö som hon hade boat med?
Jag läste någonstans att när kaninungarna var runt 1 vecka å kunde honan öppna upp boet lite så att dom ska få det lite svalare….Kan det vara det hon gjorde? Kaninungarna blir en vecka imorgon.
Honan öppnar upp boet för att det ska bli lite svalare. Detta diskuterades i din andra tråd för ett tag sen ;) http://kanin.ifokus.se/discussions/5734e59fce12c41088000af8-tjuvparning href="#15">#15
Okej tack :) #44
Nu har ju ungarna börjat få mer päls också😂 Längtar tills dom börjar hoppa runt😍Gör dom de direkt dom öppnat ögonen?
Nä, de brukar vara blyga ett tag till efter att ögonen öppnats. Räkna med att de håller sig i boet tills de är 2-3 veckor gamla. Vissa stannar längre, andra kortare tid ;)
Oj! Vad roligt med små pluttar! =D
Okej hoppas dom här inte är så blyga då🤪 #46
#1 Vad busig mamman ser ut! Jättegullig!
Tack så mycket! #49 ja hon är busig och mysig ut på samma gång:)
Zemla hade lämnat boet öppet under natten så två stycken dog och dom andra är jättefrusna…jag tog in dom för att värma dom men dom får ju ingen mat då och jag vet inte om Zemla kommer ta emot dom om jag lägger tillbaka dom. Ska vi stödmata dom? Isåfall med vad?
Jag la tillbaka dom igen och när jag kom med dom in i buren började Zemla slicka dom så jag tror hon vill ha tillbaka dom. Vad tror ni?
Det borde inte vara några problem, se till att de får runda fina magar bara. Annars kan du hålla i honan/ungarna och låta ungarna dia. Synd att två små fallit bort.. 😕
Ja de var jättesynd :( men mina två favoriter är fortfarande kvar och en svart som också är väldigt söt :)
Nu hade hon dragit ut en ur boet och en annan hade frusit ihjäl. Vad ska man göra med den sista? Hur ska jag stödmata den?
Om jag hade varit dig så hade jag tagit in den sista i huset. Jag tror du skulle kunna ge den lite välling eller mjölk (inte för kall) men jag överlåter det till experterna.
#55Vilka dog? Hoppas att det inte var den japantecknade😢 Den var riktig fin
Beklagar sorgen😭🌺
De var två japantecknade och en svart och en svart och en japantecknad dog så en japantecknad kvar
Beklagar verkligen :(
Håll mamman i knät med hennes rygg mot din mage, så att hon sitter i ditt knä, och lägg ungen på honans mage, så hittar den nog mjölk själv. Så gjorde jag när jag stödmatade.
Och kanske flytta in buren inomhus om det går.
www.alrunans.weebly.com/
Just nu har vi byggt ett eget litet bo av en lite varm vetepåse och en handduk. Vi tog nyss in Zemla och lät kaninungen dia men vi ska köpa kattersättning imorgon. :)
#38 gör som #59 rekommenderade. Hade också gjort så.
Hoppas att dom som är kvar överlever😕🌺
#58 ska det stå.
Vadå ska jag sätta in ungen i buren igen? Jag kan tyvärr inte ta in buren.
#60 Det är ju bra om vetekudden gör boet lite varmare, fortsätt att göra buren varm, lägg en filt över osv.. :)
Jättebra att den diar från mamman, mycket bättre än att ge den ersättning.
www.alrunans.weebly.com/
Men "låtsas boet" är inte i buren för vi är så rädda att Zemla ska förstöra boet och att ungen ska dö. Om man stödmatar med hjälp av Zemla, hur ofta ska man då göra det?
Jag stödmatade en gång varje kväll (i sex dagar) innan jag gick och lade mig, då hade jag kunnat ha koll på ungarna under dagen och såg vilka som behövde lite extra på kvällarna, då mamman var väldigt trött den första veckan. Är säker på att mamman också gav dem ett mål på natten/morgonen.
Det borde räcka med en gång/dygn, de sover så himla mycket när de är så små. Vet dock inte hur det kommer funka om ungen inte alls får närhet från mamma eller syskon.
www.alrunans.weebly.com/
Den sista dog😢Nu är jag verkligen ledsen på riktigt för jag gillade verkligen den ungen😭😭
Usch vad tråkigt 😕 😕
Hon verkade inte vara redo för att vara mamma. ❤️
www.alrunans.weebly.com/
Tror ni att jag kan ta en kull av Zemla någon gång i sommar? Vill verkligen ha kaninungar av henne…😕
Ja, oftast (men inte alltid) går det bättre andra gången.
Se till att det är ordentligt varmt ute.
www.alrunans.weebly.com/
Okej tack! Det kommer kännas så tomt utan dom😭
Beklagar😭😢💔🌺
Kommer att gråta när som helst. Det menar jag verkligen😢😕
Kolla dina PM zemlathebunny.
Har skrivit nåt som jag tror att du kommer att gilla.