Daglig rutin/diet, tips?
Jag har adopterat 2 kanin honor som är 9-10 veckor, Luna och Venus heter dem. Mycket omtänksamma och gulliga små hårbollar. Men eftersom dem är mina första kaniner så är jag mycket förvirrad och nervös över att jag gör något fel. Dem har alltså ingen daglig rutin eller diet dem går på, varför? Eftersom jag inte har någon aning om vilken som passar dem bäst. Sedan vet jag inte om man kan ge dem grönsaker när dem är så pass unga. Eller är dem inte det? Jag behöver alltså hjälp om en passade rutin och foder och svar på om de kan börja äta grönsaker med detsamma? Jag vill verkligen att dem har det bäst och är villig att spendera varje öre för att dem ska vara glada om friska! Så nu måste jag sätta i gång och planera deras rutin och diet. tips?? Tack i förhand :)
så här gjorde jag när min kanin var under 8 månader.
fyllde hela skålen med pellets och lät henne ha så mycket pellets som hon ville ha under dygnet ända fram till 8 månaders ålder. för att då hade hon slutat att växa och hon behövde inte lika mycket pellets.
redan vid 8 veckors ålder lätt jag henne att vänja sig av grönsaker och frukt. MEN KOM IHÅG: ge dom bara små mängder.
såg till att hon hade hö för hela dagen också och vatten. bytte vattnet 1 gång om dagen.
lät henne springa så mycket hon ville. För att hon skulle förbygga muskler.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu:
Morgon: Låter henne springa utanför buren ända tills jag ge mig av till skolan och ger henne hö och nytt vatten om det behövs.
_Eftermiddag: Låter henne springa utan för buren om jag hinner.
_
Kväll: Släpper in henne i buren och kollar så att hon har hö och vatten.
Sedan så gosar jag ju med henne, leker med henne, städar hos henne och varannan dag får hon pellets.
De ska alltid ha obegränsat med hö, om de inte får tillräckligt mycket hö kan deras tänder växa fel eller de kan få magproblem (vuxna kaniners mat ska bestå av minst 80% hö) .
De ska ha mycket pellets när de är små, men jag vet inte exakt hur mycket, det kanske var obegränsat det skulle vara?
Grönsaker och grönmat (tex gräs) är helt okej att ge, bara du vänjer in varje ny sort långsamt. Ge dem små små bitar i taget, och så kan du öka långsamt, för kaninmagar är känsliga för ny mat.
Men de ska helst inte ha söta grönsaker eller frukt mer än några gånger i veckan, medan blad, gräs och örter gärna får ges varje dag när de har vant sig vid det.
EDIT: Deras vatten ska bytas varje dag också.
Lycka till med hårbollarna! :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#2 Ja det skulle vara att ända fram till dom är 8 månader så ska dom ha obegränsat med pellets för att dom växer och håller på att bygga upp ett bra hull
Tusen tack.
Jag har haft dem i 2 veckor och har gett dem mycket av pellets och hö, ett misstag jag gjorde var att jag gav dem några godbitar för mycket. Men det ska jag sluta med och ge dem väldigt sällan.
Jag ska börja introducera dem till grönmat från och med imorgon.
Tusen tack åter igen!
#4 Varse god. Det är bara ett nöje att hjälpa andra🙂
Om du har fler frågor så kan du sicka ett PM ( Privat Meddelande)
MiraForever
"bara" för att kaninerna är unga tycker inte jag de ska ha obegränsat med pellets då många kaniner då äter för lite hö. Man får anpassa pelletsmängden efter just sina kaniner, vissa behöver någon matsked/dag medan andra behöver en deciliter. Man vet att kaninen är i lagom hull när man kan känna revben och ryggrad om man försiktigt klappar kaninen, men de ska inte sticka ut och kännas jätte väl. (Finns andra här som är bättre på att förklara detta). Börja vänja kaninerna vid bladgrönt redan nu men i små mängder. Nu är det ju dessutom vår och snart sommar och då passar det ju utmärkt att plocka in maskrosblad, groblad, hundloka o.s.v. till kaninerna, men små mängder annars kan deras magar bli ledsna! På kaninmagasinet finns bilder på hur kaninbajset ska se ut hos en frisk kanin som får en bra kost, i stort ska det va torra, runta ljusbruna "bollar". Är bajset mörkt, har konstig form eller är löst bör man sluta ge kaninen allt förutom hö och vatten och när magen blivit bra igen kan man långsamt introducera pellets, bladgrönt o gräs igen.