Behöver lite råd
Upptäckte att Hailey gärna vill ha sin pellets i sin skål så hon kan småäta under dagen. Innan har jag tagit bort skålen, pga att de andra inte ska äta upp det. Men idag satte jag ut många skålar med lite i varje när ändå de anda skulle ha sin pellets med. Och då har jag sett att hon gått och småätit pellets under dagen i hagen.
Frågan är då: Hur ska man lösa detta övriga dagar?
De andra två ska inte ha pellets dagligen nämligen, då blir de runda direkt, speciellt nu när det är bra med gräs ute.
Hur hade ni gjort?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eftersom du hjälpte mig😉 Hjälper jag dig. Jag hade nog särat på dom. Om dom har behov av att vara nära varandra , så tycker jag att du borde ta kompostgaller och bygga en Hage till henne. OM du har kaninerna i en stor box, så tycker jag att du sätter en hagen i boxen.
hoppas att det löser sig🙂😛
#1 De bor i en bod på 7-8 kvm.
Hagen är utomhus för att de ska kunna beta gräs, komma ut, gräva mer mm.
Men vill helst inte sära på dem, för hon mår inte bra av att bo själv nu när hon haft sällskap sedan hon kom hit. Enbart kontakt genom galler är inte rätt mot henne.
Men tack ändå :)
#3 Avlivning vore oansvarigt, och slopa såna kommentarer här tack!
Det är det som är kruxet: Matar jag dem på samma sätt kommer Messi & Zelda rulla fram. Och sära på dem är inget alternativ. Hailey skulle inte må bra ensam utan kaninkompis.
Är därför jag inte kommer på hur jag ska göra, supersvårt :( Hur jag än gör, så känns det som att det blir "fel" ändå hm
Kan du inte mata Hailey på samma sätt som dom andra?🙂
#5 Önskar att det hade fungerat, men hon orkar inte äta upp en veckas pelletsranson på 1-2 dagar :/
Kan du inte dela av/sätta henne i en mindre Hage hos dem andra kaninerna i nån timme typ bara så hon kan få äta maten ifred. Annars kanske du kan ge i mindre doser, typ en gång på morgonen, en gång när du kommer hem från skola/jobb och en gång på kvällen innan du går och lägger dig?
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#7 Det är så jag gjort men hon äter knappt något då. Som jag skrev i huvudinlägget verkar hon vilka kunna äta sin pellets under dagen, vilket krabbar till det rejält :/
Hon får redan uppdelat morgon och kväll , men hon tar kanske 1-2 bitar oftast, och sedan gör annat :/ Hon vill liksom bestämma själv när hon ska äta.
Så får klura hur jag ska kunna lösa detta, svårt dock! :/
Bah hatar när det ska krabba. Speciellt när lösningen är dålig hur man än gör känns det som
#8 Lösningen blir inte perfekt hur du än gör det, men det minst dåliga är att dela av dem, om du frågar mig. Du har liksom inte många fler alternativ att välja på
#8 hm… ja då kör det till dig. Det ända jag kan komma på annars är foderautomat men då kanske dem andra kaninerna lär sig det också och utnyttjar det.
#8 #10 Foderautomat med transponder kanske, som mjölkbönderna har? Men då är frågan hur mycket pengar du är villig att lägga
#9 Inte ute efter någon "Perfekt" lösning heller.
Jag tänker inte sära på dem. Hailey skulle må dåligt av att bo själv. Hon älskar kaninsällskap och tyr sig mycket till både Messi & Zelda.
Så enda alternativet i så fall är att hon får vara lite tunnare i hullet helt enkelt (inte mager! Defintivit inte, så ingen tror det).
#10 Vad tänker du då för foderautomat?
#11 Vad är det för foderautomat?
Till att börja med en anläggning som kostar mycket. Vet inte ens om det finns till så små djur, vet att det finns till får. Varje djur bär en transponder som avläses av foderautomaten när djuret går dit, djuret tilldelas en viss mängd foder och datorn håller koll på den dagliga ransonen.
#14 Aa, ja det blir svårt på kanin, eftersom de inte ska ha halsband eller liknande, hade krävts någon form av chip:
Dyr anläggning finns det långt ifrån ekonomi till :/ (nej handlar inte om vilja, utan hur ekonomin ser ut) Men bra tanke och ide annars :)
#10 nä tänkte inte på någon speciell utan det var mer en allmän tanke bara. Men googlade lite på foder automater och hitta denna. Det kanske kan vara något. Dock lite dyr men kanske värt det.
http://www.supercat.se/kattmatskalar/foderautomat-5-meal-feeder.html
#16 Sån dyr har jag inte råd med dessvärre och även de andra kaninerna kan äta från den. Hindrar inte dem eftersom alla kaninerna kan äta på utsatt tid i så fall
Finns en variant till, men som kostar över 1200 kr och kräver att kaninen är chipad :/ Men mycket bra tanke! :)
Tänk om något sånt fiffigt som hade fungerat till kanin hade funnits :)
Nej detta var inte lätt att lösa på ett bra sätt:
- Messi & Zelda går upp i vikt
- Hailey blir ensam och mår dåligt
- Hailey får ha låg vikt (inte mager)
verkar vara de tre alternativen och alternativ 2 är inget alternativ, så alternativ 1 eller 3 hm
17 Fridaaaa. Inget av det kommer att funka😕 Hm. Det är ju inte så bra om Hailey går ner i vikt eller att Messi och Zelda går upp i vikt. Du vill inte sär på dom för at Hailey mår inte bra av det. Det här var ju svårt😭Kommer inte på något.
och vilket fint namn Hailey är😍
#18 Så länge Hailey inte är mager är det ingen fara.
Men hade varit bra om jag hade kunnat lösa det på någelunda bra sätt hmm
Fridaaaa kan du förklara ditt problem lite enklare. Jag är faktiskt bara 12 år gammal😃
#20 Kan inte förklara det enklare dessvärre. Redan förenklat det så mycket som jag kan.
Zelda & Messi & Hailey bor tillsammans.
Messi & Zelda = får inte pellets mer än max 1-2 ggr/vecka, men Hailey dagligen.
Hailey vill äta sin pellets fritt under dagen, men fungerar inte när Messi & Zelda kommer åt det, får då äter de upp det.
Är det som är kruxet
Ok förstår. Om jag kommer på något och du inte har kommit på någon lösning så skriver jag ett PM. Ok
Tänker hela tiden. Vilket foder ger du till dom.
#23 Pelletssort spelar ju egentligen ingen roll men rabbfor :)
Inget taskigt menat. Varför ger du bara Messi och Zelda 1-2gånger i veckan och inte varje dag🤔
kl är över nio och fortfarande sitter jag uppe. Brukat gå och lägga mig nio. men det struntar jag i ett så här svårt problem. vill bara att det här ska lösas.
#26 Men du, gå och lägg dig så du orkar upp till skolan i morgon, det tycker jag att du kan göra med gott samvete. Sov gott!
27 Ska göra det. Men först ska kaninen in i buren och få mat och jag ska ta en snabb kvällsmat😃Är vrålhungrig😂
Sov Gott allihopa och jag hoppas att ditt problem blir löst Fridaaaa.
#25 Har jag skrivit: För att de blir tjocka annars, pellets är inget måste för många kaniner :)
#26 Ja sov du istället :) Skolan är viktig att man är pigg och rask till :) God natt :)
Men kommer säkert på en lösning, även fast den är svår. Hailey kommer inte gå själv och skiljas från sina bästa vänner i alla fall.
Så jag får lösa det på något annat sätt helt enkelt :) Bara komma på en bra lösning! :)
Jag har ingen kanin och är lååååååååååångt ifrån en expert men finns det inte någon form av stödmatnings blandning som man kan ge med spruta i munnen istället? Vet ju att man kan ge höblandning eller nu vad den kalas (den man kan ge efter operation av kaniner som har svårt att komma igång att äta) så tänkte mest bara om det finns någon liknande fast fetare som kan hjälpa din kanin att hålla sin vikt
Varför ger du henne pellets? Är det enbart för att hon ska hålla vikten?
Om du har bra hö i övrigt där hon får i sig alla näringsämnen hon behöver så kanske du kan byta ut pelletsen mot någon godbit istället?
Något med mycket högre energiinnehåll. Så kan hon få pellets de dagar de andra får och kanske en bananbit övriga dagar?
Eller småäter hon på banan/morot/äpple också? 🙂
Emma
#33 ja för att hålla vikte. Växer också. Banan bör man bara ge enstaka gånger per månad. Frukt och onyttigheter vill jag inte ge dagligen. Inte så bra för tänder eller insida:/ för skulle bli 5 dagar i veckan:/ är om jag kommer på något annat HM #32 vill inte bråka med henne dagligen med sånt underviktig är hon inte heller. Skulle bli en stor stressfaktor för henne dagligen.
God morgon🙂Hur går det Fridaaaa
Jag tror att jag har kommit på en lösning.
Jo du kan ju ge ca 4-10 pelletsbitar varje dag till Messi och Zelda. På det sättet får ju alla kaniner mat varje dag.
Eller att du låter Zelda och Messi gå ner i vikt litegrann. om du tycker att det låter fel så komentera bara.
ja vill lära mig vad jag gör fel så jag kan göra det rätt sen.
Du har hjälp mig en gång till👍 Mira alltså min kanin behöver ju inte pellets varje dag. Det är hö som är viktigare. Pellets kan jag ju använda som godis.
#35 De får hö & gräs dagligen så mat får dem.
4-10 bitar är mycket. Och de kan inte äta så mycket dagligen. Men tack ändå :) Då kommer de rulla fram. Plus att de skulle äta upp mer än så när pelletsen ligger i skålarna en hel dag
De behöver inte gå ner i vikt? De är lagom i hullet. Men de kommer gå upp om de får fri tillgång på pellets dagligen.
.-----
Någon som har tips? på mer energirikt foder som det inte krävs så mycket av för att Hailey ändå ska gå upp i vikt/hålla vikten?
#37 Vad har du för pellets till henne nu? 🙂
Annars alla sorters fröer, kärnor och nötter har högt energiinnehåll och innehåller bra fetter och inget socker. Antagligen ett av de bästa alternativen om man vill få upp ett djur i vikt. Men självklart i små mängder då kaniner inte äter speciellt stora mängder av liknande föda i naturen. Men behövs ju inte speciellt mycket heller.
Emma
#38 Står högre upp: Rabbfor :)
Solrosfrön vägrar hon :( Havre med :(
Men ska se om jag hittar kornkross i småpåsar, bara hittat stora säckar än så länge.
#39 Saltå kvarn har kornkross i halvkilospaket. Brukar finnas i vanliga mataffärer. De har också helt vete, uppskattas av mina kaniner.
#40 Får kolla på måndag när vi ska handla om det finns :)
#41 kolla dina PM
#42 Kollar sen när jag kan :)
Ok! Kommer använda datorn där hemma sen ändå.
Hur går det?
#39 Hela korn är mycket bättre än krossade. När dom krossas försvinner näringen snabbt. Saltå Kvarn säljer hela korn med :)
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#46 Hon fick krossad kornkross hos uppfödaren :) Då därför vill jag prova det före hel, men vägrar hon det så testar jag hel :)
Visst är Hailey minst..? Tänker typ ett hus med mat där bara hon kommer åt?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#48 Inte så pass mycket mindre. 4,5 år månad nu. Men annars smart ide :)

Fin bild Fridaaaa
Storip vilken smart ide det hade varit om Hailey hade varit mindre än Messi och Zelda.
Sedan kan det vara bra att minnas att det inte är katastrof för ett djur att vara på den tunna sidan, inte ens om de är växande, fetma och övervikt är direkt skadligt på inre organ, leder och en hel massa annat emedan tunna djur ofta klarar sig bra och ibland till och med bättre än de med normal hull.
Djur som växer brukar växa mer till exempel under sommaren när det får i sig mycket gräs med mer energi än de gör under vintern, då kan de i princip stå still i tillväxt.
Så jag skulle hålla extra koll men så länge hon inte tappar eller stannar av för länge i vikt, alternativt börjar se konstig ut i formen, kantig/fel proportioner så hade jag inte oroat mig allt för mycket.
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#52 Ja det vet jag om :)
Väger henne varje vecka och går på hur hon känns.
Men lite grann hade hon behövt öka, annars hade jag inte velat att hon skulle äta mer pellets, då jag vill ge så lite av sånt som möjligt annars :)