Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 512 ggr
Hjälpminkanim
0

Hjälp fort

Hej jag har en kanin på drygt 1och ett halvt år igår gav jag han lite sallad som han kan få lite någon gång ibland, och han var precis som vanligt jan skuttade runt och busade pussades åt och drack men han bajsade inte så jätte mycket. Men nu idag på kvällen så började hand mage låta väldigt mycket och ganska högt väldigt ofta så jag tog upp han ur buren och gosade med han och busade med han och han gick även springa runt lite och dricka och äta sen gick han för kanske 2gången för den hör dagen på toaletten och bajsade sen lät inte hans mage något mer på RN stund men nu så kom det tillbaka Nen nu bara ibland och inte alls lika högt nästan inte alls, men jag är ändå väldigt orolig. Någon dom kan hjälpa mig om vad jag ska göra❤️ Tack på förhand👌

[MiraForever]
0

När min kanin hade problem med magen, så tog jag och städade ur hela buren, så attdet inte fanns något gammalt kiss eller bajs. Sedan fyllde jag buren bara med spån och inget halm. Sen tog jag bort höet. Pelletsen. Vattnet lätt jag vara kvar, men tänk på att vattnet inte får vara kallt. Sedan kan du se hur mycket han har bajsat. Har han inte gjort det på en dag så uppsök veteriner.

Trebit
2

Det som beskrivs ovan i #1 är ett bra sätt att se hur mycket en kanin bajsar från en viss tidpunkt, MEN ta aldrig bort höet! Kaniner behöver fri tillgång på hö, och de är såna där märkliga djur som gärna bajsar när de äter. Att äta hö triggar dem att bajsa. Och det vill man ju att kaninen ska göra. Jag tycker inte att det låter som om kaninen mår dåligt, kaninmagar låter ibland helt enkelt. Slutar han att äta, dricka eller bajsa, blir magen spänd, eller om han ligger och trycker på samma ställe och inte vill röra på sig behöver du kontakta veterinär. Det är bra att du är uppmärksam! Men eftersom han äter och dricker och verkar pigg så tror jag inte att du behöver oroa dig.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[MiraForever]
0

Ja! Kom på det nu ta ALDRIG bort höet. Det du kan göra är att fylla Höhäcken helt, så att det knappt att trycka ner det. Sedan för att veta så trycker du ner det så mycket som du kan för att se om han/hon har ätit något