Mager/svullen kanin?
Insåg idag att min kanin nog är alldeles för mager. Inte bara kan man känna skulderbladen och revbenen alltför tydligt, utan även bröstbenet känns tydligt? Veterinären påpekade för något år sedan att hon var för mager och då ökade jag hennes pelletsmängd för att hon skulle lägga på sig lite mer, vilket hon gjorde. Insåg nu dock att jag lyckats dra ner på hennes pelletsmängd igen det senaste året. Det självklara svaret borde väl egentligen vara att ge henne mer pellets igen..
Problemet är dock att hon har problem med magen, den är väldigt svullen, och jag är väl lite stressad över att pellets på något sätt skulle kunna skapa mer gaser? Är det bara något som jag intalat mig själv eller finns det några belägg för det? Finns det annan mat som ger vikt men som inte är gasbildande?
Har också några frågor angående just svullen mage.. Läst på lite och vad jag förstått är det absolut inte bra. Dock så säger de flesta beskrivningarna att kaninen slutar äta, sluta dricka och rör sig inte. Min kanin gör tvärtom. Hon mer eller mindre kastar i sig maten, drickandet har väl alltid varit lite si och så med henne men hon har inte slutat dricka och skutta omkring gör hon fortfarande, även om det inte varit lika energiskt som förr.
Är det normalt? Finns det fler anledningar till att kaniner kan få svullna magar än matstopp? För som hon äter bör det ju ske något i tarmarna? (Ger henne just nu pellets, lite grönsaker då och då (absolut ingen kål eller liknande) och så fri tillgång på hö).
Svullnaden har nog varit i ett par dagar nu och jag vet inte riktigt vad som orsakade det, då jag inte gjort några foderändringar. Hon har dock nyligen varit med om en lite olycka då hon med gott bevåg kastade sig ut ur buren och lyckades slå av sig sina övre framtänder. Vet inte om det kan ha påverkat henne, men tror inte det? Hon slutade aldrig att äta utan fortsatte på som vanligt. Kan stress påverka det hela?
Vet inte riktigt hur länge hon varit mager, om det började plötsligt eller inte. Håller på med henne dagligen, men hon har decimeter lång päls och ser ut att vara tregånger så stor än vad hon är. Så när man rör henne känner man egentligen bara päls. Fast tycker väl att jag borde märkt det om det pågått länge, speciellt då jag hållt på mycket med henne.. vänt henne och känt på magen och tittat i munnen och allt möjligt. Dock så kan ju hennes svullna mage också fått mig att fokusera mer på det än något annat, det var ju först idag jag kände att hennes skulderblad var så himla tydliga, och när jag sedan vände på henne kunde jag känna bröstbenet riktigt tydligt.
Jag vet inte riktigt var jag är påväg med detta, är bara så himla orolig för henne. Ska ringa veterinären senare, men skulle verkligen uppskatta respons! Behöver alla tips? och idéer jag kan få.
Hm, det liknar det jag hade på mitt marsvin. Han började bli svullen i omgångar utan att allmäntillståndet var påverkat alls, men tillslut avlivades han då han inte ville något längre. Han var dock lite äldre då.
Jag gav honom paraffinolja som smörjer tarmen och minifom för att driva ut gaser. Det hjälpte ibland.
Hur är höet hon får? Är det av god kvalité?
Jag tycker att du ska be om en röntgen, så att inget i munnen är skadat och kanske mata med Critical Care samt pröva med det jag nämnde. Fast mycket kan ju ändras beroende på vad veterinären hittar/säger. Vilken veterinär ska du till? Mycket viktigt att du hamnar hos någon kunnig!
låter som om veterinär bäst kan bedöma henne.
Är hon gammal? Kastretad? Hur ser bajs ut?
En mager hona med svullen mage som äter bra… parasiter som mask? Livmoderkancer? Kontakta veterinären då får du säkert svar
Vad har du för hö? Fri tillgång ? Vad är det för foder du ger? Huvudfödan får aldrig favoriseras bort. Hur är tänderna ser det bra ut? Har du tid lust och prata med en kaninkunnig vetrinär. Ring och fråga. Om du känner att det är akut, skulle jag inte sitta här och vänta på svar. Ring i morgonbitti. Men det är ju skönt och få tid här med. 🐰🍀🍀☀️
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Mask ?
#1: Har varit hos veterinären och fått munnen kollad, så det var inget problem med det, men ska ta och prova både paraffinolja och minifom!
#1 #3: Vet inte riktigt hurdan höet är. Medkommer en lapp där det står om råprotein, effektiv fiber och askhalt. Har ingen aning om vad det betyder dock
Men hon får alltid fri tillgång till hö, och så lite pellets vid sidan om.
#2: Hon blir tre i höst, så hon är inte så gammal. Har inte blivit kastrerad. Bajset har blivit mindre och svartare gentemot tidigare.
Tack för den snabba inputen! Ska försöka ringa veterinären så fort som möjligt och höra vad de tycker
Kolla om hon har mask.
Kollade precis till henne igen och hon har både ätit och bajsat normalt, men magen är fortfarande svullen.. Mask kan ju som nämnt vara anledningen, men bara undra: kan drickandet påverka?
Hur mycket vatten ska ens en kanin dricka? Läste någonstans att dem skulle dricka ca 100 ml per kg kroppsvikt? Stämmer det? För i så fall är vi LÅNGT ifrån, tror knappt hon får i sig 75 ml per dygn..
#6 Förlåt, såg inte att du skrivit. Hur gör man det? Är det veterinär som tar prover eller kan man själv kolla det?
Fast har hon blivit röntgad? Man kan ju inte se hur tandroten ser ut utan att röntga.
Vart är höet ifrån? Djuraffär? Granngården? Bonde? Rekommenderar det senare. Kolla Blocket🙂
Finns något som heter kolla masken på Apoteket. Kostar runt 350 kr om jag inte minns fel sen skickar min in den med avförings prov. Enkelt.
Om hon är undernärd, ge henne lite solrosfrön fettberikande och det är ju pelkets med prova byt ut det till junior Britt pellets eller ta lite solros frön när du ser henne gå upp i kaninhullet slutar du med solrosfröna eventuellt pellets. Pellets är bara till kaniner som behöver. Ge henne alfalafa hö. Det är till kräsna kaniner dyrt men bra dräktiga kaniner och efter födda ungar så äter honor gärna sånt hö , men det gäller alla kaniner med en orsak av det höet. Det finns i flesta djurbutikerpå nätet finns det garanterat. Duken ta vanligt bra hö med alfalafa hö. Så gör jag blandar hö för kombonation och bra för tänderna.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Vad får hon för mat nu varje dag och vad är hon för ras?
Kaniner med lång päls tycker jag ofta behöver mycket mer extra mat än de med kort. Kräver ju energi att producera längre päls.
Sen skulle jag kolla om hon hade mask. Svullen mage och att hon är så hungrig tyder på det. Har haft mask på en kanin en gång, han hade en ballongmage, var smalare över ryggen och man kände benen tydligt.
Till att gå upp i vikt rekommenderar jag större mängd pellets och en liten mängd havre. Även morot, banan och äpple är bra för att få upp hullet.
Min kanin blev väldigt mager efter en lång sjukdomsperiod. Han är en fransk vädur och ska väga runt 6-7kg. Så jag ökade pelletsen från 1dl till 2dl och en matsked havre varje dag. Efter en månad var han i normalt hull igen. 🙂
Han åt mindre hö men han tappade inte intresset för det. Hade han blivit mindre intresserad av höet hade jag sänkt pelletsgivan och höjt havregivan. Jag har rabbfor pellets. Tycker det funkar jättebra om man har en ras som behöver lite mer än bara hö.
Emma