Fäller mycket päls
Hej!
Vår hane som är dvv fäller väldigt mycket päls. Han är drygt 8 månader och har bott inomhus sedan han var 8-9 veckor. Är det bebispälsen som han fäller eller "bildar" inomhuskaniner också en vinterpäls som fälls nu?
Har varit mycket senaste 2 månaderna. Så fort man har lyft honom och haft honom i knät så är det bara att rolla bort det, för det går inte att bara borsta bort eller ignorera, så mycket är det.
Vad är normalt? 🤔
Jag vet inte på just kaniner men det sägs att när det är dags för säsong för sommarpäls ca6-8 veckor. Men kan det vara näringsbrist på ngt? Mandel är bra att jag hört och på fällning av päls. Tror att det finns en trådcom det här faktiskt 😊 Jag ger mandel ca 1 gång i veckan bara för att han gillar det plus när han går varit duktig. Pluto fäller som sjutton. Han far gjort det nu i två veckor 😐
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Min fällde också mycket. Köp en furminator! Värt att köpa en dyrare borste- billigare än ett vet besök om det blir stopp i magen.
Har han blivit kastrerad nyligen? Isåfall kan det vara därför.
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Tja, min kompis kanin fäller som ett jehu (bara man klappar henne blir hela handen hårig) , hon är dessutom lejonhuvad… 🤪
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Även innekaniner fäller vinterpäls ja! Jag har även hört att innekaniner fäller fler gånger per år än utekaniner, mina egna kan bekräfta detta genom att fälla sommar, höst, vinter och vår. Det blir en jäkla massa päls…
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ett litet tillägg: Min kompis kanin (hon heter Tussan btw) är också innekanin! :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#3 Han är kastrerad sedan 2 månader sedan, så det kan ju iofs bero på det. Tack för alla svar och tips?, ska genast investera i en bättre kam! 👍🏻
#7 Då kan det mycket väl vara det. Min hane är kastrerad sedan ca 3 år, och han fäller än (året om) så antar att han kommer fälla hela livet :P
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Min kastrerade hane fäller betydligt oftare än min hona. Han fäller också flera veckor åt gången (eller månader,) medans honan fäller allt under ett par veckors tid. Det blir extremt mycket päls överallt då, men hellre det än att "småfälla" som hanen gör.
#9 Ja det ligger stora tussar varje dag under soffan och även vid hans hyllplan i buren. Bara att dammsuga dagligen 😃
#10 Samma här. "Röda faran," (aka dammsugaren) får jobba hårt! 😉
Efter morgonens kamning
Glömde bilden i förra inlägget
Det mesta kommer från ryggen/svanken. Inte alls lika mycket i ansiktet.
Ser ut som de tussar jag kan borsta bort från mina kaniner när de fäller som mest. Din kanin är ju rätt långhårig också, så det blir ju större tussar då!
Familjekaninen har slutat fälla mkt han har mkt på sidorna men sommarpälsen i mitten av ryggen! Det ser inte klokt ut! 😅
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜