Illersäkrad sommarbur
Illersäkrad lösdrifts"bur" för sommarbruk. I sommar så ska jag åka iväg en vecka och under den veckan så vart min tanke att min/a kaniner ska åka på sommarkollo hos min mamma eftersom hon har en stor trädgård (och är helkass på att klippa gräsmattan ^^) så hade jag tänkt mig att snickra ihopa en ute"bur" med bodel som man kan flytta runt i trädgården allteftersom det blir nerbetat.
Däremot så är min stora oro illern. Förra sommaren så blev alla mammas 23 höns dödade av en sådan slinkig rackare som tog sig in i hönshuset och gjorde slarvsylta av fåglarna. Och jag kan ärligt säga att jag inte är så sugen på att det blir kaninkebab på menyn, speciellt inte med tanke på att det är angoror det gäller.
Så har ni några tankar om hur man ska bygga? Tanken är också att man sedan efter sommarkollot ska kunna demontera buren och förvara i längan hos mor till nästa sommar helt enkelt. Så galler i botten, på sidorna och på taket så att rovfåglarna inte får för sig att det står tamkanin på menyn…. Jag tänker mig 10 kvadratmeter, så 2x5m per kanin men de behöver inte nödvändigtvis vara ihopbyggda utan kan vara två lösa enheter som flyttas oberoende av varandra.
Samt att grinden ska vara i taket så man får kliva in i buren ovanifrån= minska risken att mina småsyskon glömmer att stänga luckan efter sig när de fyllt på med mat och vatten.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
bara av ren nyfikenhet är det en tamiller som rymt i området? illrar finns ju inte vilda i sverige utan som husdjur. annars kan det vara mård som har det beteendet att den dödar alla höns och endast äter en :)
Jag skulle kört på 45x45 mm reglar och svetsat putsnät och en rejäl bolåda som kaninen kan gömma sig i om något rovdjur skulle stå utanför.
Och om du vill ha den nedmonterbar skulle jag gjort 6 stycken rektanglar med vinkeljärn i kanterna för extra stadga. Sen häfta fast nätet med de längsta häftstift du kan hitta, det bästa hade varit att fästa med märlor. Kanske variera för extra säkerhet.
För om man gör 6 rektanglar håller de formen om man skruvar isär dom och låter dom stå i ett år.
Vet att 45 reglarna ofta är 2,5 meter långa. Jag har själv skissat på en Hage som jag skulle gjort på detta sätt men blev kompostgaller för min kanin i sommar ist.
Men då hade jag ritat ut att den skulle vara 2,5 meter lång, 1,5 meter bred och 1 meter hög (jättekanin) på så sätt blir det inget spill. Men 1 meter är ju lite högt att hoppa över så jag tänkte ha en lucka på sidan istället. Men man behöver ju inte ha så högt till en angora.
Ska du ha en lucka i taket hade jag bara gjort halva öppningsbart, och så att man viker det över den stängda delen av taket. Blir minst påfrestning för buren då. Viker man luckan ut över kanten vrids lätt träet under.
Och sen hitta säkra låsningar till luckan. Helst som man kan låsa så det blir omöjligt för illern att ta sig in 🙂
Emma
#1 vi har klurat massor på det där, kan ju iof vart mink också så sett. Men det var ett blodbad o alla hönsen gick åt.
#2 tack för många bra uppslag! :D
Att vika luckan över resten av burtaket vart smart! och kanske hålla sig till en höjd på taket om 70cm för det går fortfarande att kliva över relativt enkelt, och min äldsta lillebror har lovat att passa kanin i sommar och han är lång han kliver ju över det mesta utan att blinka ;)
3 olika sorters lås borde ju säkra rätt bra. En skjutregel, ett låsbleck och nått tredje borde ju hålla det tryggt o bra.
Jag förlora en duva förra sommaren pga mink (vi har sommarställe på västkusten). Har dock aldrig hittills haft problem med mina angoror även när mina förra sprang helt löst hela somrarna.
emms förslag tycker jag låter som en bra ide! Ska själv göra något liknande fast anpassat för fåglarna. Måste ju ha något praktiskt men som är lättmonterat och lättförvarat under vintern.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har läst någon stans att illrar kan komma igenom hål som är lika stora som en enkrona🤔 Dock vet jag inte om det stämmer.
När vi illersäkrar hemma (för husdjuren) täcker vi för alla hål som är 1cm i diameter och större då de är smidiga krabater som tar sig igenom det mesta om de bara vill. Vet dock inte hur stora hål mård och mink kan ta sig igenom.
När vi illersäkrar hemma (för husdjuren) täcker vi för alla hål som är 1cm i diameter och större då de är smidiga krabater som tar sig igenom det mesta om de bara vill. Vet dock inte hur stora hål mård och mink kan ta sig igenom.
#7 Oftast brukar man väl säga att om de kommer igenom med huvudet så följer resten efter?
Skulle inte ha större hål än på dessa burar iallafall (är gamla minkfarmsburar så de har ju iallafall hållit minkarna inne) men mindre är ju knappast fel och det är det ju oftast på putsnät. Sen är det väl viktigt att det är kraftigt nät som inte lätt går att tugga av.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#9 yup, kommer huvudet igenom så kommer resten också, illrar kallas ju för päls-ormar av sina ägare emellanåt och det stämmer verkligen ^^ Har haft tamiller en gång i tiden och de tog sig in överallt kändes det som….