Ny kanin
Hej! Jag har i tidigare inlägg skrivit om att jag vill skaffa en kaninkompis till min 15V gamla hona, nu undrar jag om jag kommer behöva göra mig av med alla hennes tidigare leksaker och köpa nya för att det inte ska bli revirslagsmål? Läste att de markerar saker o ting med sin doft och att det därför kan bli bråk. Går det inte att neutralisera doften på något sätt? Tacksam för svar :)
Nej det behöver du inte göra, lite småbråk kommer det säkert bli ändå till en början, för att bestämma vem som står högst i rang ;)
Ok skönt att höra! Tack för hjälpen 😄
Är de jättebråkiga kan det underlätta att låta dem mötas på en neutral plats först, där ingen har något revir att ta hänsyn till. Men det går säkert jättebra, lycka till! =)
ja precis, jag hade tänkt göra så :D tack så mycket :)
Märker du att hon blir bråkig med sina leksaker kan du spraya dom med ättika. Och torka av dom så gott du kan. Det får bort mycket doft.
I bur och toalådor osv tycker jag du bör skrubba ordentligt, ättika är jättebra när man ska få bort lukter. Det luktar bara ättika så länge det är blött. Sen försvinner den lukten också.
Men nya ihopsättningar bör alltid göras på neutrala ställen. Jag bondade ett kaninpar på en toalett 😉 När de väl var kompisar hade ingen av kaninerna problem med att den andra besökte deras revir.
Men det beror på hur hög rang och revirkänsla kaninerna har med. Och det är ju olika från kanin till kanin. 🙂
Emma
Tack så mycket för tipset! :D ja jag har hört att lite stress också är bra när man bondar kaniner? Läste att man kunde låta de sitta i en låda ovanpå en tvättmaskin när den e på, så när den skakar så blir kaninerna lite rädda och kurar ihop sig med varandra, vet inte om det skulle kunna va en bra idé att testa? :)