Hjälp!!!
Kan ingenting om kaniner, noll. Men imorgon ska jag försöka fånga in en kanin som är lös och varit där en längre tid. Min tanke är att bygga en Hage tillfälligt med kompost galler inomhus. Men kan dom klättra över det? Vad äter dom, vad ska jag tänka på, bits dom, vad ska jag inreda med. Tänkte ha hen här en vecka och efterlysa ägaren sen lämna över den till en djur hjälp. Det enda jag vet om den är att den är hel grå. Vi har sökt ägare men ingen som gett sig till känna därför fångar jag in den.
Det finns vilda kaniner också, se till att det inte finns flera innan du fångar in den för annars kanske den bor där?
Det finns kaninfoder i djuraffärer och de flesta grönsaker funkar(mitt bästa tips? är att googla), maskrosblad och gräs funkar fint som snack/istället för hö.
Är det en stor kanin rekommenderar jag att bygga ett tak av kompostgaller/hönsnät också(har ståltråd för att hålla uteburen till min kanin ihop).
De kan ju bitas som alla djur som varit i det vilda och se till att vara lugn och lämna den ifred så mycket som möjligt, då den kan vara stressad- har hört att de kan dö av stress(?).
Hoppas det hjälper litegrann iaf! :o)
Lycka till!
Vildkaniner är inte gråa tror jag utan viltfärgare? Kan ha fel. Inred mes många gömställen. Hus eller tunnlar o sådär. Många kaniner kan hoppa över kompostgaller, mina kunde det i varje fall. Ställ de på "högkant" eller fixa tak med konpostgaller eller hönsnät som tidigare nämt. Kaniner äter mestadels bara hö. Pellets kan du ge. Grönsaker och frukt o mindre mängder. Tänk på att om kaninen stampar hårt i marken är den rädd eller arg och då är det bäst att gå undan, googla kanin kroppspråk o se, finns en artikel på kaninmagazinet, vet du hur kaniner beter sig minimeras risken att bli biten. Kaniner flyr i hellre än anfaller. Lycka till, hoppas infon hjälper! :D
Det var f.ö en bebis, eller väldigt liten. Tack för alla tips?.
Innan du ger pellets och annan mat bara, Ingen vet vad den är van vid så vänj in den sakta och inga gnagarblandningar! 🙂
Kolla gärna in bloggen
http://nouw.com/wilmaj
http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland 
Köp på dig hö i en djurbutik och kompostgaller och hönsnät.
Små kaniner kan ofta komma igenom de ganska stora hålen i kompostgaller. Så klä in det med hönsnät också. Jag skulle ställa kompostgallret på högkant, de flesta kaniner, speciellt rädda kan hoppa över om de vill annars.
Fixa något mysigt krypin för kaninen. Gärna med två in/utgångar. Kan vara något enkelt som att lägga en filt över en stol eller liknande. Så kan den gömma sig och ha en extra flyktväg om den känner sig rädd.
Eftersom kaninen varit ute kan du gärna plocka gräs till den och ge med höet. Skulle vara försiktig med att tillägga någon annan mat i början då den antagligen kommer vara stressad nog som det är och ett foderbyte då är inte det bästa.
Ställ hagen i något lugnt hörn och i början kan du täcka större delen av den med filtar så det blir tryggt.
Lycka till 🙂
Emma