Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1269 ggr
zemlathebunny
0

Tjuvparning

Min kanin Zemla har nu fått kaninungar. Jag trodde hon var skendräktig? för jag troodde de var längesen hon smet in till en hane. Jag skulle ta bort all päls eftersom att då brukar hon sluta vara skendräktig? men då kände jag nåt varmt som var hårdare än päls om man säger så som pep till när jag råkade ta i den. Det låg 6-7 kaninungar i boet. Min fråga är då om man kan vara och lyfta och kolla om någon är död utan att dom typ dör?

Katniss
1

Det borde ju gå. Man ska ju inte ha döda ungar i boet. Så jag er klartecken, dock bör du nog invänta svar från ett mer erfaret håll när det kommer till nyfödda ninisar

R.I.P. Anton 💔

Storip
0

Ja lyft och kolla så att alla lever och att de har mat i magen :) Lycka till med ungarna!

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

zemlathebunny
0

Hur stor chans är de att alla överlever?

Irmelinis
0

Om honan verkar må bra och tar hand om dem ordentligt, så är det stor chans att de överlever. De kommer inte dö för att du tar i dem lite, men kolla så att din hona inte blir orolig när du gör det. Ge henne en godbit längre bort i buren så länge medan du kollar ungarna lite snabbt. Om någon skulle vara liten och väldigt mager så kan du prova att hålla mamman i knät och stödmata ungen, (om honan är okej med detta). Det märks ganska tydligt om det är en unge som är extra slö, som inte hängt med i utvecklingen. Se till att mamman får dubbelt så mycket pellets som hon brukar, låt henne vila mycket första veckan, och ge gärna grönsaker och dill, det hjälper mjölkproduktionen :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

zemlathebunny
0

Okej men man ser väl inte när hon diar? Vilka grönsaker rekommenderas? Hur mycket pellets ska hon få ungefär? Före ungarna fick hon inge pellets bara hö.

Irmelinis
0

Jag brukar se när de går in i bolådan och ställer sig med magen ovanför ungarna, då diar dom. Det kan tydligen hända när som helst på dagen eller natten, eller så är mina honor lite konstiga som matar på dagen ;) Vilken ras? är hon? Ungefär 1 dl pellets om dagen räcker gott till en dvärgvädur. Det sliter mycket på honan att producera mjölk till så många ungar, hon behöver extra energi. Färsk dill, som sagt, är jättebra att ge. En kvist om dagen eller så. Hallonblad och andra örter är också bra.

www.alrunans.weebly.com/

zemlathebunny
0

En var död imorse men de kändes som om magen ändå var ganska rund på den så jag vet inte riktigt varför den dog :(

Katniss
0

#7 låg den lite utanför? Då kan det ha varit av köld :-(

R.I.P. Anton 💔

zemlathebunny
0

Nej den låg inne i boet och var varm och så. Så jag har ingen aning varför den dog. Hyr ser man om honan har bitit ihjäl den?

Katniss
0

#9 det vet jag tyvärr inte :/

R.I.P. Anton 💔

tixEntry
0

Vissa ungar dör väl bara sådär, känns som att många undrar över sånt… :/

Jag kan inte heller jättemycket om sånt här, men den kanske hade någon sjukdom eller liknande?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Irmelinis
0

Om hon bitit ihjäl den så borde det finnas bitmärken på den. 
En del ungar dör första veckan, utan att man får reda på varför, så är det bara. Kanske den inte var tillräckligt stark för att leva.

www.alrunans.weebly.com/

zemlathebunny
0

Men det är 5 ungar kvar. Någon borde väl överleva?

Irmelinis
0

Jadå, om de är varma och runda om magen så klarar dom sig fint 🙂

www.alrunans.weebly.com/

zemlathebunny
0

Jag har en viktig fråga! Imorse och ikväll när jag tittade till dom så låg det massa hö över boet. Lämnar hon dom? Eller gömmer hon dom bara? Dom är hyfsat feta tycker jag och varma. Hur ser dom ut när dom är undernärda?

BlaCo
0

Du behöver inte vara orolig, honan täcker över boet antingen för att gömma dem lite extra, eller för att de ska hålla värmen. Jag har mina kaniner utomhus, och varje kväll täcker hon hela boet med päls och halm, och på dagarna är det nästan helt öppet, på grund av värmen. Som #14 skriver, är de tjocka och varma är allt som det ska =)

BlaCo
0

Förresten, om hon inte åt någon pellets alls innan måste du börja väldigt försiktigt så hennes mage hinner vänja sig, kaniner är känsliga för snabba ändringar av fodret

zemlathebunny
0

okej jag ska ta det försiktigt. Men hur ser kaninungarna ut när dom är undernärda? Jag har 1-2 stycken som verkligen är jättefeta och resten är inte smala men inte lika feta. Men allas magar är mjuka och alla är varma :)

BlaCo
0

Alltså såhär kan man säga; Utan mat dör en liten kaninunge ganska fort. Med andra ord är det faktum att de lever ett ganska säkert tecken på att de får mat som de ska ;)

zemlathebunny
0

okej de var ju skönt att höra🙂 #19

BlaCo
0

Min ena hona har en kull på 10 ungar, där vissa var väldigt små och ynkliga jämfört med sina syskon de första dagarna, men nu 10 dagar senare har de små kommit ikapp. Så det går säkert bra för dina med =)