Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 438 ggr
[Blåkatt]
0

Kala fläckar i ljumsken

Hej! Märkte kala fläckar ungefär i ljumskarna på kaninen. Har läst lite om kvalster, även om huden verkar fin i övrigt. Exner verkar som ett ofarligt medel att prova ifall det inte skulle vara mjällkvalster, så tänkte mest fråga om det är riskfritt att testa det ifall att det inte skulle vara kvalster trots allt? 

Största anledningen att jag inte vill ta henne till veterinären riktigt än är för att hon är 10 år nu och inte alls van att åka bil så det stressar upp henne rätt mycket, och därför tänker jag att veterinärbesöket kanske gör mer skada än nytta i slutändan i så fall. Men blir det inte bättre får jag såklart överväga det, ingen tvekan.

Tacksam för svar så snabbt som möjligt

emms
0

Jag skulle faktiskt vänta lite om du inte ser att huden är irriterad och att hon kliar sig eller liknande.

Hade en kanin som blev helt kal på magen och ljumskarna, en kastrerad hane dessutom. Tog honom till vet och dom kollade under mikroskop och hittade ingenting. Någon vecka senare hade pälsen börjat växa ut. Så han hade helt enkelt bara fällt väldigt märkligt just det året. 
Kan tänka mig att samma sak hänt din tjej, speciellt när hon är så gammal med 🙂

Om det inte börjar växa päls och du ser att hon kliar sig skulle jag testa något medel. Dock vet jag ingenting om vad som är farligt eller inte. Tänkte bara berätta vad jag varit med om en gång. 😃

Emma

[Blåkatt]
0

#1 Tack så mycket för svaret! Låter ju rätt så rimligt att det kan bero på åldern. Idag försökte jag kolla lite noggrannare och det ser ut som små vita flagor men inte sårigt, tänker att det kan vara skavt?  Hur som helst ska jag vänta ett tag, om inte någon kommer med annat förslag. Annars funderar jag på att ringa distirktsveterinär så dom får komma hem och kolla på henne.